News   /   آسيا

درگیری‌های ارتش و مسلمانان در میانمار حدود 30 کشته به‌جا گذاشت

ویرانه‌های یکی از خانه‌های یک روستای مسلمان‌نشین در مائونگداو در میانمار که نیروهای ارتش آن را به آتش کشیدند، 23 مهر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رسانه‌های دولتی میانمار دوشنبه (24 آبان) اعلام کردند ارتش این کشور حدود 30 تن از اعضای آنچه را که گروه شبه‌نظامی مسلمان روهینگیا خوانده، به قتل رسانده است.

قتل این تعداد از افراد از زمان آغاز درگیری‌ها در شمال غرب میانمار از یک ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.

ناظران و دیپلمات‌ها می‌گویند این کشتارها در استان راخین هرگونه امیدی به حل‌وفصل سریع مناقشه و ترمیم تدریجی روابط اجتماعی در این منطقه را به باد داده است.

تدابیر امنیتی در شمال راخین از 9 اکتبر (18 مهر) هم‌زمان با آنچه حمله به مرزبانان این کشور خوانده شد، تشدید شده‌ است. گفته می‌شود در این حمله 9 مأمور پلیس کشته شدند.

نیروهای امنیتی میانمار با محاصرۀ این منطقه که اکثر ساکنان آن را مسلمانان روهینگیا تشکیل می‌دهند، از ورود ناظران مستقل و امدادرسانان جلوگیری کرده‌اند.

مرزبانان مسلح میانماری در یک منطقۀ مرزی در استان راخین در امتداد رودخانه‌ای که میانمار و بنگلادش را از هم جدا می‌کند، گشت‌زنی می‌کنند، 24 مهر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
مرزبانان مسلح میانماری در یک منطقۀ مرزی در استان راخین در امتداد رودخانه‌ای که میانمار و بنگلادش را از هم جدا می‌کند، گشت‌زنی می‌کنند، 24 مهر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

به گزارش رسانه‌های دولتی میانمار، درگیری‌های دو روز گذشته در استان راخین تعدادی زخمی نیز به‌جا گذاشته است. هرچند تعداد تلفات این درگیری‌ها مشخص نیست اما دست‌کم 28 روهینگیا و 2 سرباز را در برمی‌گیرد.

طبق برآوردهای خبرگزاری رویترز که بر اساس گزارش‌های رسانه‌های دولتی میانمار تخمین زده‌شده است، با احتساب این کشته‌ها، در درگیری‌ها در این کشور از 18 مهر تاکنون بیش از 60 مسلمان روهینگیا و 17 نیروی امنیتی کشته‌شده‌اند.

ساکنان این منطقه و طرفداران حقوق بشر، نیروهای امنیتی میانمار را به اعدام‌های بدون محاکمه، تجاوز و آتش زدن خانه‌های مسلمانان روهینگیا متهم کرده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر شنبه (22 آبان) با اشاره به اینکه میزان ویرانی‌ها در استان راخین از برآوردهای اولیه بیشتر است، اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای از تخریب گستردۀ روستاهای محل سکونت مسلمانان روهینگیا حکایت می‌کند و حدود 430 خانه در این منطقه به آتش کشیده شده است.

دولت و ارتش میانمار با رد این اتهامات ادعا می‌کنند طبق قانون در حال اجرای «عملیات پاک‌سازی» در این منطقه هستند. آن‌ها همچنین «مهاجمان خشن» را به آتش زدن منازل مسلمانان متهم کرده‌اند.

طبق اعلام یک روزنامۀ میانماری، ارتش یکشنبه (23 آبان) دست‌کم 19 نفر را در این منطقه به قتل رساند. ارتش شنبه (22 آبان) نیز 6 تن را کشته بود.

مدافعان حقوق روهینگیاها با انتشار تصاویری از تلفات غیرنظامیان در این حملات خواستار تحقیق جامعۀ جهانی در این زمینه شده‌اند.

با توجه به اینکه ارتش میانمار به سازمان‌های حقوق بشر و روزنامه‌نگاران اجازۀ بازدید از این منطقۀ دورافتاده در مرز بنگلادش را نداده ‌است، بررسی صحت‌وسقم این گزارش‌ها دشوار است.

روهای دولتی میانمار ده‌ها زن روهینگیا را در استان راخین مورد تجاوز و سوءاستفاده جنسی قرار دادندنی.
نیروهای دولتی میانمار ده‌ها زن روهینگیا را در استان راخین مورد تجاوز و سوءاستفاده جنسی قرار دادند.

مسلمانان ساکن میانمار همواره مورد آزار و اذیت بودائیان موردحمایت دولت بوده‌اند اما اقلیت مسلمان در استان راخین بیشترین خشونت را متحمل شده‌اند.

دولت میانمار از دادن حق کامل شهروندی به مسلمانان که بیش از 1.3 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند. مسلمانان روهینگیا از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم شدند.

در سال‌های اخیر، شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا به علت حملات بودائیان افراطی به‌ویژه در ایالت راخین کشته و یا آواره شده‌اند.

سازمان ملل اواخر خرداد در گزارش خود اعلام کرد موارد متعدد نقض حقوق مسلمانان روهینگیا در میانمار می‌تواند جنایت علیه بشریت محسوب شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku