News   /   آسيا

گروه‌های حقوق بشر خواهان تحقیق دربارۀ تجاوز به زنان مسلمان در میانمار هستند

مرزبانان مسلح میانماری در یک منطقۀ مرزی در ایالت راخین در امتداد رودخانه‌ای که میانمار و بنگلادش را از هم جدا می‌کند، گشت‌زنی می‌کنند، 24 مهر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

گروه‌های حقوق بشر خواستار انجام یک تحقیق مستقل دربارۀ گزارش‌هایی شده‌اند که از قتل، شکنجه و تجاوز به روستاییان در ایالت راخین در میانمار، که محل سکونت مسلمانان روهینگیا است، حکایت می‌کند.

در پی حملۀ اخیر نظامیان به ایالت راخین، گزارش‌هایی دربارۀ بدرفتاری شدید نظامیان میانماری، ازجمله خشونت جنسی، اعدام‌های بدون محاکمه و آتش زدن روستاها، به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است.

با توجه به اینکه ارتش میانمار به سازمان‌های حقوق بشر و روزنامه‌نگاران اجازۀ بازدید از این منطقۀ دورافتاده در مرز بنگلادش را نداده‌است، بررسی صحت و سقم این گزارش‌ها دشوار است.

سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر نیز به جمع نهادهایی پیوسته‌اند که خواهان انجام یک تحقیق بی‌طرفانه دربارۀ این اتهامات هستند؛ اتهاماتی که سازمان ملل آنها را «هشداردهنده و غیرقابل قبول» توصیف کرده‌است.

رافندی جامین، مدیر بخش جنوب شرق آسیا در عفو بین‌الملل جمعه (7 آبان)، گفت: «اگر طبق ادعای مقام‌ها، نیروهای امنیتی میانمار در هیچیک از اقدامات ناقض حقوق بشر دست ندارند بنابراین آنها نباید برای صدور مجوز دسترسی ناظران مستقل به این منطقه مشکلی داشته باشند.»

تدابیر امنیتی در شمال راخین از سه هفته پیش هم‌زمان با آنچه که حمله به مرزبانان این کشور خوانده شد، تشدید شده‌است. گفته می‌شود در این حمله 9 مأمور پلیس کشته شدند.

دولت میانمار، مسلمانان روهینگیا را به اجرای این حملۀ مسلحانه متهم کرده‌ و طبق گزارش‌های رسمی، جستجوی ارتش برای یافتن عاملان این حمله به کشته شدن بیش از 30 نفر و دستگیری ده‌ها تن دیگر منجر شده‌است.

کودکان میانماری به یک نیروی پلیس که در ایالت راخین گشتزنی می‌کند، چشم دوخته‌اند، 30 مهر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
کودکان میانماری به یک نیروی پلیس که در ایالت راخین گشت‌زنی می‌کند، چشم دوخته‌اند، 30 مهر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دولت میانمار مدعی است که صدها مبارز روهینگیا که «با پیکارجویان آموزش‌دیده از سوی طالبان مرتبط هستند»، در حملۀ یادشده شرکت داشته‌اند.

در همین حال چندین زن روهینگیا جمعه به خبرگزاری رویترز گفتند که نیروهای دولتی میانمار آن‌ها را در ایالت راخین مورد تجاوز و سوءاستفاده جنسی قرار داده‌اند.

زاو هتای، سخنگوی دولت میانمار با رد «تجاوز گروهی» به زنان روهینگیا در یکی از روستاهای این کشور می‌گوید: «اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از مهاجمان در این روستا نگاه داشته شدند.»

وی در شبکۀ اجتماعی فیس‌بوک نوشت: «بنابراین تدابیر امنیتی با جدیت زیادی اتخاذ شد و (تیم جستجو) بسیار مراقب امنیت خود بود» و به فکر تجاوز به زنان نبود.

گروه‌های حقوق بشر می‌گویند نیروهای میانماری با وحشیگری، شهروندان وحشت‌زدۀ این منطقه را به فرار از خانه‌هایشان وادار کرده‌اند.

مسلمانان ساکن میانمار همواره مورد آزار و اذیت بودائیان مورد حمایت دولت بوده‌اند اما اقلیت مسلمان در ایالت راخین بیشترین خشونت را متحمل شده‌اند.

دولت میانمار از دادن حق کامل شهروندی به مسلمانان که بیش از 1.3 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند. مسلمانان روهینگیا از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم شدند.

در سال‌های اخیر، شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا به علت حملات بودائیان افراطی به ویژه در ایالت راخین کشته و یا آواره شده‌اند.

سازمان ملل اواخر خرداد در گزارش خود اعلام کرد موارد متعدد نقض حقوق مسلمانان روهینگیا در میانمار می‌تواند جنایت علیه بشریت محسوب شود.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku