News   /   آسيا

معاون وزیر خارجه کرهٔ شمالی به همراه خانواده‌اش به منطقه‌ای روستایی تبعید شد

کیم جونگ اون، رهبر کرۀ شمالی (دوم از چپ) در حال بازدید از یک مزرعه در مکانی نامعلوم در این کشور (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

در پی پناهنده شدن معاون سفیر کرهٔ شمالی در بریتانیا به کره جنوبی، کرهٔ شمالی معاون وزیر خارجه و خانواده وی را به یک منطقۀ روستایی و کشاورزی در خارج از پیونگ‌یانگ، پایتخت این کشور، تبعید کرد.

روزنامه «جونگ آنگ ایلبو» چاپ کرهٔ جنوبی، سه‌شنبه نوشت، کیم جونگ اون، رهبر کرهٔ شمالی، دستور برکناری کونگ سوک-اونگ، معاون وزیر خارجه این کشور، و تبعید وی به همراه خانواده‌اش را صادر کرده است.

حدود دو ماه پیش، تائه یونگ‌هو، معاون سفیر کرهٔ شمالی در بریتانیا، همراه با اعضای خانواده خود به کرهٔ جنوبی گریخت و از این کشور درخواست پناهندگی کرد. وی عالی‌رتبه‌ترین دیپلمات کرهٔ شمالی بوده که تاکنون به خارج از کشور پناهنده شده است.

روزنامه «جونگ آنگ ایلبو» به نقل از یک منبع آگاه در امور کرۀ شمالی نوشت: «از زمان فرار تائه یونگ‌هو در اواخر ماه جولای (اوایل مرداد)، یک بازرسی کلی در سراسر وزارت خارجه انجام شده است.»

این منبع افزود: «کونگ سوک-اونگ (معاون برکنار شدهٔ وزیر خارجه) مسئول (امور) سفارتخانه‌ها در اروپا بود [که در مورد پناهنده شدن دیپلمات کرۀ شمالی مقصر شناخته شد] و در نتیجه اخراج شد.»

این گزارش همچنین حاکی است چهار دیپلمات دیگر در امور اروپا نیز از پایتخت کرهٔ شمالی اخراج شده‌اند.

تائه یونگ‌هو، معاون سفیر کرهٔ شمالی در بریتانیا که به کرهٔ جنوبی پناهنده شده‌است.

چند روز پیش نیز روزنامه «جونگ آنگ ایلبو» از فرار چند مقام سفارت کرهٔ شمالی در چین خبر داد.

بر اساس آمار رسمی که کرۀ جنوبی ارائه داده است، از زمان پایان جنگ دو کره (1950-1953) تاکنون حدود 30 هزار نفر از کرۀ شمالی موفق به فرار به سئول شده‌اند.

رهبر جوان کرهٔ شمالی طی حدود 5 سالی که به‌قدرت رسیده است، چندین بار دستور پاکسازی و اعدام مقامات عالی‌رتبه این کشور را صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کرهٔ جنوبی، در طول این مدت حدود 100 مقام دولتی به مرگ محکوم و اعدام شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku