راهپیمایی سراسری بحرینی‌ها در حمایت از شیخ عیسی قاسم

بحرینی‌ها در اعتراض به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم، روحانی برجستۀ این کشور در نزدیکی خانۀ وی در روستای دراز در غرب منامه تظاهرات کردند، 31 خرداد 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در آستانۀ محاکمۀ شیخ عیسی قاسم، روحانی برجستۀ بحرینی صدها نفر از مردم این کشور به نشانۀ حمایت از وی به خیابان‌ها آمده‌اند.

معترضان چهارشنبه (24 شهریور) با تظاهرات در روستای دراز در شمال غرب بحرین سرکوب مستمر معترضان صلح‌جو توسط منامه را محکوم کردند.

راهپیمایی‌های مشابهی نیز در سراسر بحرین برگزار شد.

قرار است شیخ قاسم پنجشنبه (25 شهریور) به اتهام ترویج فرقه‌گرایی و خشونت در دادگاه حاضر شود. وی تمامی این اتهامات را رد کرده است.

رژیم آل خلیفه 20 ژوئن (31 خرداد) حق شهروندیِ شیخ عیسی قاسم را سلب کرد. این اقدام کم‌تر از یک هفته پس از آن صورت گرفت که وزارت دادگستری بحرین، فعالیت اصلی‌ترین حزب مخالف این کشور یعنی جنبش الوفاق را تعلیق و دو گروه مخالف موسوم به «مؤسسۀ عصر روشنگری اسلامی» و «انجمن اسلامی الرساله» را منحل کرد.

22 گروه حقوق بشری آزادی رجب را خواستار شدند

22 گروه حقوق بشری نیز چهارشنبه (24 شهریور) با ارسال نامه‌هایی به 50 کشور از آنان خواستند منامه را برای آزادی نبیل رجب، فعال برجستۀ حقوق بشر تحت فشار قرار دهند.

نبیل رجب، فعال حقوق بشر در بحرین (عکس از رویترز)
نبیل رجب، فعال حقوق بشر در بحرین (عکس از رویترز)

این گروه‌های حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و مؤسسۀ حقوق بشر و دموکراسی بحرین از این 50 کشور خواستند «به سوء استفادۀ مستمر بحرین از نظام قضایی برای اذیت و آزار و ساکت کردن مدافعان حقوق بشر به طور علنی اعتراض کنند.»

تمامی این 50 کشور بیانیه‌های پیشین سازمان ملل را که در آن نقض حقوق بشر توسط منامه محکوم شده بود، امضا کرده‌اند.

زید الرعد، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز سه‌شنبه (23 شهریور) در سی و سومین نشست شورای حقوق بشر از سابقۀ حقوق بشری رژیم آل خلیفه ابراز نگرانی کرد.

وی افزود: «من از اذیت و آزار و دستگیری مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی (در بحرین) و همچنین قوانینی که اجازۀ سلب تابعیت افراد بدون طی شدن روند قانونی را می‌دهد، نگران هستم.»

رجب، که بارها به علت سازماندهی تظاهرات‌های ضد رژیم و انتشار مطالب انتقادآمیز از خاندان آل خلیفه دستگیر شده است سال گذشته به دلایل پزشکی عفو شد. با این وجود این فعال 51 سالۀ بحرینی 13 ژوئن (24 خرداد) بار دیگر بازداشت شد.

رجب به علت انتشار مطالبی در شبکۀ اجتماعی توئیتر در مارس 2015 که در آن به انتقاد از مداخلۀ منامه در تجاوز خونین عربستان به یمن و شکنجه در زندان جاوِ بحرین پرداخته بود، محاکمه خواهد شد.

وی همچنین در پی انتشار مطالبی دربارۀ سرکوبگری رژیم منامه در یک روزنامۀ امریکایی با اتهامات جدیدی مواجه شده است.

بحرین که از متحدان نزدیک امریکا در منطقۀ خلیج فارس است از اواسط فوریه 2011 با موجی از اعتراضات ضد رژیم مواجه بوده است.

در بحبوحۀ سرکوب مستمر مخالفان توسط منامه و تبعیض گسترده علیه اکثریت شیعه در این کشور ده‌ها نفر کشته و صدها نفر دیگر نیز زخمی یا دستگیر شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku