News   /   آمريکا

اذعان ارتش امریکا به احتمال کشتار غیرنظامیان سوری در حملات هوایی

تصویری آرشیوی از یک فروند جنگنده اف-18 امریکا که از ناو هواپیمابر این کشور در دریای مدیترانه عازم ماموریتی در سوریه شده است. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ارتش امریکا اعتراف کرد که حملات هوایی این کشور به سوریه طی روزهای گذشته، احتمالاً تلفات غیرنظامی داشته است.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد طی روزهای گذشته چندین حملۀ هوایی علیه آن‌چه مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه نامیده، اجرا کرده است.

در این بیانیه آمده است که جنگنده‌های امریکا احتمالاً در نزدیکی شهرهای رقه، در شمال‌شرقی سوریه، شداده در استان حسکه و دیرالزور در کرانۀ رود فرات، غیرنظامیان را نیز هدف قرار داده‌اند.

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا نوشت در حملات 10 سپتامبر (شنبه/20 شهریور) «در نزدیکی رقه، در سوریه، حمله هوایی علیه یک موضع داعش احتمالاً موجب مرگ غیرنظامیانی در نزدیکی محل حمله شده است».

این بیانیه می‌افزاید که در حملۀ هوایی 1 سپتامبر (17 شهریور) در نزدیکی شهر دیرالزور، یک خودروی غیرنظامی پس از شلیک موشک از جنگنده، وارد منطقۀ هدف شد و مورد اصابت قرار گرفت.

براساس این گزارش، حادثه‌ای مشابه دیرالزور در نزدیکی شهر شداده رخ داد و یک خودروی غیرنظامی منهدم شد.

در بیانیۀ ارتش امریکا اشاره‌ای به تعداد کشته‌ها و زخمی‌های غیرنظامی در حملات هواییِ اخیر ایالات متحده در سوریه نشده است.

جنگنده‎های امریکا و کشورهای عضو ائتلافی که با عنوان «ضد داعش» و تحت فرماندهی ایالات متحده فعالیت می‎کنند، از تابستان سال 1393 عراق و سوریه را هدف حملات هوایی خود قرار می‌دهند.

تصویر آرشیوی از حمله هوایی امریکا به شهر مرزی کوبانی در شمال سوریه

این ائتلاف از سپتامبر 2014 (تابستان 1393) بدون مجوز دولت دمشق یا سازمان ملل و به بهانۀ مبارزه علیه تروریست‌های داعش حملات هوایی خود به سوریه را آغاز کرده است.

ائتلاف تحت رهبری امریکا که تاکنون بارها به کشتار غیرنظامیان در حملاتِ هوایی خود متهم شده‌ است، تأثیر قابل‌توجهی در متوقف کردن پیشروی‌های گروه‌ تروریستی داعش در سوریه و عراق نداشته است.

ناظران سیاسی با انتقاد از عملیات نظامی امریکا در خاورمیانه می‌گویند این حملات هوایی تنها به نفع تولید‌کنندگان سلاح در ایالات متحده بوده است.  

حملات‌هواییِ ائتلاف امریکا در سوریه بارها تلفات غیرنظامی به جا گذاشته است که از جملۀ آن‎ها می‌توان به قتل دست‌کم 70 غیرنظامیِ عمدتاً زن و کودک در نزدیکی شهر منبج در شمال سوریه در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) سال جاری اشاره کرد. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku