News   /   ايران

ویدئو: استقبال گرم از ظریف در هاوانا

تصویر آرشیوی از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران (عکس از خبرگزاری فرانسه)

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، که به کوبا سفر کرده در فرودگاه بین‌المللی هاوانا مورد استقبال گرم مقامات کوبا قرار گرفت.

هیأت 120 نفره سیاسی و اقتصادی ایران به ریاست وزیر امور خارجه در اولین مرحله از سفر دوره ای خود به امریکای لاتین یکشنبه شب وارد هاوانا پایتخت کوبا شد.

به گزارش ایرنا، مورنو معاون وزیر امور خارجۀ کوبا، و چند تن از مقامات وزارت خارجۀ کوبا در فرودگاه بین المللی خوزه مارتین از ظریف استقبال کردند.

ظریف در بدو ورود در مصاحبه‌ای کوتاه با خبرنگاران، روابط ایران و کوبا را در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری بسیار خوب توصیف کرد و گفت در جریان این سفر دربارۀ همکاری و هماهنگی در زمینۀ اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ونزوئلا، همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی و نیز راه‌های گسترش روابط اقتصادی گفت وگو خواهد کرد.

وی هم‌چنین با اشاره به تحریم‌های 50 ساله و 30 ساله ظالمانۀ امریکا علیه دو کشور کوبا و ایران افزود: «جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار دولت و مردم انقلابی و ظلم‌ستیز کوبا بوده و روابط دو کشور در سطح خیلی خوبی قرار دارد.»

ظریف در ادامه گفت: «با وجود سفر رئیس‌جمهور امریکا به کوبا و کاهش اندک تحریم‌ها بر ضد کوبا اما هنوز هم تحریم‌های ظالمانۀ امریکا علیه کوبا ادامه دارد.»

در نخستین سفر رسمی وزیر امور خارجۀ ایران به امریکای لاتین شماری از مقامهای وزارت امور خارجه، بیش از 80 تن از مدیران و فعالان اقتصادی بخش‌های خصوصی و دولتی و گروهی از خبرنگاران وی را همراهی می‌کنند.

دیدارهای ظریف با مقامات بلندپایۀ کوبا از جمله رئیس‌جمهور، وزیر خارجه، وزیر تجارت خارجی و وزیر اقتصاد دوشنبه آغاز می‌شود. وی در همایش مشترک فرصت‌های اقتصادی ایران و کوبا نیز سخنرانی خواهد کرد.

ظریف همچنین یکشنبه شب با ایرانیان مقیم کوبا دیدار و در ضیافت شامی که به افتخار حضور هیأت ایرانی در هاوانا برگزار شد شرکت کرد.

ظریف و هیأت همراه عصر دوشنبه به وقت محلی در دومین مرحله از سفر دوره‌ای خود به آمریکای لاتین به ماناگوا، پایتخت نیکاراگوئه، می‌رود.

وی پس از آن به ترتیب به اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا سفر خواهد کرد.

بهبود روابط ایران با امریکای لاتین

ظریف تأکید کرد که وزارت امور خارجۀ ایران از هیچ کوششی برای کمک به گسترش روابط با امریکای لاتین دریغ نخواهد کرد.

وی در ضیافت شامی که به افتخار حضور هیأت ایرانی در هتل ناسیونال در پایتخت کوبا برگزار شده بود، افزود: «ما از طریق همکاران وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های سیاسی ایران در کشورهای امریکای لاتین، به بخشهای خصوصی و دولتی کشور کمک خواهیم کرد تا اقداماتی را برای همکاری با کشورهای این منطقه مهم جهان آغاز کنند و برنامه‌های موجود را نیز ادامه دهند.»

وی توسعۀ روابط با امریکای لاتین را در جهت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی دانست.

ظریف گفت: «در دورۀ پسابرجام، موانع برطرف شده و فرصت‌ها برای گسترش همکاری ایران با کشورهای مختلف از جمله امریکای لاتین فراهم است.»

وی افزود: «باید از فرصت پسابرجام استفاده کنیم و با برنامه ریزی بتوانیم از آن بهره ببریم.»

وزیر امور خارجۀ ایران این اتهام را که دولت یازدهم توجه چندانی به تقویت مناسبات با کشورهای این منطقه ندارد، رد کرد.

وی گفت: «همه می دانند که ما تاکنون سه بار برای انجام این سفر برنامه ریزی کرده بودیم اما هر بار این برنامه به دلیل تحولات منطقه آمریکای لاتین یا خاورمیانه به تعویق می افتاد.»

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku