دادگاه شیخ قاسم ظرف 10 دقیقه و بدون حضور وی برگزار شد

شیخ عیسی احمد قاسم، مرجع برجسته شیعه در بحرین (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

دادگاه آیت‌الله عیسی قاسم، مرجع برجستۀ شیعی بحرین، در میان موج تظاهرات مردمی، بدون حضور وی و ظرف ده دقیقه برگزار شده است.

شبکۀ اللؤلؤ بحرین در گزارشی از برگزاری این دادگاه خبر داد و به نقل از منابعی اعلام کرد، شیخ قاسم در این جلسه حاضر نبوده است.

به علت عدم حضور شیخ قاسم، جلسه دادگاه به 24 مرداد (14 اوت) معوق شد.

در آستانۀ محاکمۀ شیخ قاسم، صدها نفر از مردمِ بحرین برای ابراز همبستگی با این روحانی شیعه تظاهرات کردند. بسیاری از مغازه‌داران، فروشگاه‎های خود را در خیابان‌ها و مراکز خریدِ مختلف در بحرین بستند.

مردم بحرین با توجه به درخواست گروه‌های معترض، چراغ‎های خانه‌هایشان را خاموش کردند و بر پشت‌بام‎ها در محکومیت محاکمۀ شیخ قاسم شعار سر دادند.

مردم بحرین از زمان سلب تابعیت شیخ قاسم در تاریخ 31 خرداد ماه سال جاری مقابل خانۀ این روحانی تحصن کرده و سیاست‌های رژیم حاکم را محکوم می‌کنند. دستگاه قضایی بحرین شیخ قاسم را به «پول شویی و کمک به تروریسم» متهم کرده است.

مخالفان و معترضان بحرینی در واکنش به این اتهامات، محاکمه را تحریم و اعلام کردند شیخ قاسم در دادگاه حاضر نخواهد شد.

وزارت کشور بحرین مدعی شده است که شیخ عیسی قاسم از جایگاه خود برای «خدمت به منافع خارجی و گسترش خشونت و اختلافات فرقه‌ای» استفاده کرده است، در حالی که این مرجع برجسته شیعی بحرین اتهامات ادعایی رژیم حاکم را بی اساس خوانده است.

شیخ عیسی قاسم که رهبر معنوی انقلاب بحرین به شمار می‌آید، پس از تاسیس کشور بحرین در سال 1971 از نجف اشرف به این کشور بازگشت و با اکثریت آراء به مجلس راه یافت و تا زمان انحلال آن، عضو مجلس ملی بحرین بود.

پیشتر مرکز حقوق بشر بحرین سلب تابعیت شیخ قاسم را محکوم کرد و آن را تصمیمی مستبدانه و مغایر با قوانین بین المللی دانست.

بحرین از بهمن سال 1389 صحنه برگزاری اعتراضات خیابانی مردم است که خواستار اعمال اصلاحات و آزادی زندانیان سیاسی هستند.

رژیم آل خلیفه با ادامه سیاست سرکوب اعتراضات، ده ها معترض را کشته و بسیاری از فعالان سیاسی و مخالف را به حبس‌های طولانی مدت محکوم کرده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده‌اند و خواستار اصلاحات در نظام سیاسی این کشور شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku