تأثیر چاقی بر مرگ زودرس به اثبات رسید

نتایج یک پژوهش گسترده بیانگر این است که چاقی به تنهایی از عوامل مرگ زودرس است و این عامل مردان را بیشتر از زنان تهدید می‌کند.

نتایج یک پژوهش گسترده در سراسر پنج قاره برای رسیدن به پاسخ مسألۀ بحث برانگیزِ تأثیر اضافه وزن بر عمر انسان، ثابت می‌کند که چاقی به تنهایی از عوامل اصلیِ مرگ زودرس است.

غیر از این‎که بررسی‌ها پیشتر اثبات‌گر این بودند که چاقی یک عامل خطرساز برای ابتلاء به بیماری‌های قلبی، سکتۀ مغزی، سرطان و دیابت نوع 2 است، تأثیرِ صرف اضافه وزن بر سلامت انسان همواره یک موضوع مورد مناقشه بوده است.

اضافه وزن و چاقی را با محاسبۀ بی.ام.آی –شاخص تودۀ بدن- اندازه‌گیری می‌کنند که سنجشی آماری برای مقایسۀ وزن و قد یک فرد است. بسیاری بر این باورند که این یک شاخص ناقص است چرا که نمی‎توان براساس آن به سنجش عضلاتی پرداخت که به عنوان مثال در ورزشکاران جایگزین چربی می‌شود.

گروه بزرگی از محققان بین‌المللی در تلاش برای غلبه بر نواقص مطالعات پیشین دربارۀ چاقی، با تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده در مطالعات کوچک‌تر که با بررسی 3.9 میلیون بزرگسال در سراسر جهان به دست آمده بود، به نتایج جدیدی رسیدند.

آن‌ها دریافتند که حتی افرادی که دچار چند کیلو اضافه وزن هستند در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی دارند، بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند.

دکتر امانوئل دی آنگلانتونیو، سرپرست این گروه تحقیقاتی در دانشگاه کمبریجِ انگلیس در این باره گفت: «به طور متوسط، افرادِ دارای اضافه وزن حدود یک سال از امید به زندگی خود را از دست می‌دهند و افراد نسبتاً چاق، حدود سه سال از امید زندگی‌شان کاسته می‎شود.»

وی افزود: «ما همچنین دریافتیم که خطر مرگ زودرس در مردانِ چاق نسبت به زنانِ چاق بسیار بالاتر است. این موضوع در تطابق با مشاهدات قبلی بود که براساس آن‌ها بدن مردان چاق مقاومت بیشتری به انسولین نشان می‎‌دهد و سطح چربی کبد و خطر ابتلاء به دیابت در مردان چاق نسبت به زنان بیشتر است.»

محققان به بررسی خطر مرگ زودرس در سنین 35 تا 70 سال پرداختند و براساس نتایج بررسی‌های آنان، مردانی با وزن طبیعی (با شاخص تودۀ بدنی 18.5 تا 25) 19 درصد در معرض خطر مرگ زودرس هستند و این رقم در زنان 11 درصد است. در حالی که در مردانی که نسبتاً چاق هستند یعنی شاخص تودۀ بدنی آن‌ها بین 30 تا 35 است، احتمال مرگ زودرس 29.5 و در زنانی با این ویژگی‌ها این احتمال 14.6 درصد است.

بنابراین با توجه به این‌که چاقی به تنهایی باعث بروز مرگ زودرس می‌شود، این محققان در محاسبات خود بدین نتیجه رسیدند که اگر همۀ کسانی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند در وزن متعادل بودند، یک مورد از هر هفت مورد مرگ زودرس در اروپا، یک مورد از هر پنج مورد در شمال امریکا که بیشترین آمار چاقی را دارند، کاسته می‌شد.

پروفسور سر ریچار پتو از دیگر مسئولین این تحقیق در دانشگاه آکسفورد در این باره گفت: «چاقی پس از کشیدنِ سیگار دومین عامل مرگ زودرس در اروپا و امریکای شمالی است.»

وی افزود: «سیگار کشیدن علت حدود یک چهارم از تمام مرگ‌ و میرهای زودرس در اروپا و امریکای شمالی است، و سیگاری‌ها می‌‎توانند با ترک مصرف دخانیات خطر مرگ زودرس خود را به نصف برسانند. اما داشتن اضافه وزن یا چاق بودن در حال حاضر علتِ مرگِ زودرس هر یک نفر در میان هفت تن در اروپا و هر یک تن در میان پنج مرگ زودرس در امریکای شمالی است.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku