کشف ساده برای درمان دیابت

تنها با کاهش یک گرم چربی پانکراس، می‌توان دیابت نوع 2 را درمان کرد.

پژوهشی جدید در دانشگاه نیوکاسل انگلیس نشان می‌دهد، کاهش حدود 1 گرم از چربی‌های پانکراس از طریق روش‌های کاهش وزن، روند پیشرفت دیابت نوع 2 را معکوس می‌کند.

حدود 9 درصد از مردم جهان به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. با تجمع چربی در پانکراس، انسولین کافی ترشح نمی‌شود. 

چنانچه این منبع خاص چربی از پانکراس خارج شود، این ارگان می‌تواند به طور طبیعی به ساختن انسولین ادامه دهد و کنترل قند خون به حالت طبیعی برگردد.

محققان در این مطالعه، 18 فرد را که نیمی از آنان مبتلا به دیابت نوع 2  و نیمی از آنان سالم بودند، مورد بررسی قرار دادند و با انجام اسکن ام‌آرآی میزان چربی موجود در پانکراس هر فرد را اندازه گیری کردند.

در آغاز پژوهش مشخص شد که مبتلایان به دیابت نوع 2 حجم زیادی از چربی در پانکراس خود داشتند. این محققان در ادامه، عمل جراحی بای‌پس معده را روی این افراد انجام دادند. پس از گذشت 8 هفته مشخص شد که وزن هر دو گروه به یک اندازه کاهش پیدا کرده است‌ که حدود 13 درصد از وزن اولیه بدن‌شان بود.

نکته مهم‌تر این‌ بود که با انجام این عمل، سطح چربی پانکراس در افراد غیردیابتی تغییری نکرد، اما چربی پانکراس  بین افراد مبتلا به دیابت نوع دو، 1.2 درصد کاهش یافت.

کشف این نکته که کاهش چربی موجود در پانکراس مختص افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است، اهمیت زیادی دارد. اما نکته جالب‌تر این است که میزان چربی که مبتلایان دیابت، برای بازگشت به حالت عادی باید از دست بدهند، بسیار کم است.

پروفسور روی تیلور، سرپرست تیم تحقیقاتی می‌گوید: «اگر این سوال را بپرسید که چه مقدار وزن باید کم کنید تا از شر دیابت خلاص شوید، می‌گویم: یک گرم. اما این یک گرم باید از چربی موجود در پانکراس کم شود. در حال حاضر تنها راه برای رسیدن به این هدف، محدود کردن کالری به روش رژیم غذایی یا عمل جراحی است.»

این پژوهش در نشریه اینترنتی Diabetes Care منتشر شده و به‌طور همزمان در کنفرانس جهانی دیابت در ونکوور کانادا ارائه شده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku