News   /   مصاحبه

«پنتاگون با افزایش فروش تسلیحات امریکایی در پی جلب رضایت کشورهای عربی است»

یک فروند جت جنگنده اف-16 متعلق به شرکت لاکهید مارتین (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک مقام سابق پنتاگون به پرس تی‌وی گفته است اقدام امریکا در تأیید قریب‌الوقوع فروش حدود 40 میلیارد دلار تجهیزات نظامی به کشورهای خارجی در سال مالی 2016 در واقع با هدف تسکین متحدان عرب واشنگتن در خاورمیانه صورت می‌گیرد.

گفتنی است دریادار جو ریکسی، معاون نیروی دریایی امریکا که هدایت «آژانس همکاری امنیت دفاعی پنتاگون» را به عهده دارد در حاشیۀ «نمایشگاه هوایی بین‌المللی فارنبورو» به خبرگزاری رویترز گفت: «ما در حال تأیید 40 میلیارد دلار هستیم. ما در مسیر (تحقّق) پیش‌ بینی‌هایمان قرار داریم.»

مایکل ملوف از مقام‌های سابق پنتاگون روز چهارشنبه (23 تیر) در مصاحبه با پرس تی‌وی این اقدام را «یک تلاش شرم آور دیگر از سوی دولت (باراک) اوباما خواند» که انگیز‌ه‌های واقعی دولت امریکا از جمله انگیزۀ جلب رضایت متحدان عرب واشنگتن در خاورمیانه به ویژه عربستان سعودی را نشان می‌دهد.

این تحلیلگر سیاسی افزود باراک اوباما رییس جمهور امریکا «تلاش می‌کند کشورهای عرب حاشیۀ خلیج فارس را که با توجه به بی‌اعتمادی‌شان به امریکا در مسائل امنیتی در زمینۀ موضوع سوریه و سایر موارد از این شاخه به آن شاخه پریده و سیاست خارجی مستقلّ خود را اتخاذ کرده‌اند راضی کند.»

ملوف خاطرنشان کرد، از سوی دیگر این حرکت «با هدف کمک به وزارت دفاع امریکا و پیمانکاران دفاعی از جمله شرکت لاکهید مارتین برای (حفظ تواناییِ) باقی ماندن در بازار» صورت می‌گیرد.

وی همچنین به 40 ابتکار و طرح دیگرِ دریادار ریکسی برای کارآمد کردن روند تأیید فروش تسلیحات به سایر کشورها اشاره کرد که به علّت تأخیر در ارسال آنها مایۀ ناراحتی متحدان عربِ واشنگتن شده است. علّت این تأخیر نیاز به صدور مجوز وزارت خارجه و دفاع امریکا و کاخ سفید عنوان شد.

دریادار جو ریکسی، معاون نیروی دریایی امریکا
دریادار جو ریکسی، معاون نیروی دریایی امریکا 

ملوف افزود: «کنگره (امریکا) باید این طرح را تأیید کند و اگر این تسلیحات به کشورهای عربی ارسال شود مشکل‌ساز خواهد بود. تأیید این طرح، کنگره را با مسائل سیاسی مواجه می‌کند که حاصل نگرانی‌ها از این موضوع است که این تسلیحات ممکن است به دست داعش یا سایر گروه‌های تروریستیِ فعال در منطقه بیافتد.»

این مقام سابق پنتاگون از اینکه واشنگتن با وجود تداوم درد و رنج حاصل از سیاست‌های خارجی امریکا در بخش‌هایی از منطقۀ خاورمیانه همچنان به دنبال گسترش معامله تسلیحاتیِ خود است ابراز تأسف کرد.

ملوف گفت: «مایۀ تأسف است که این، تنها نسخه ای از سیاست خارجی است که ما این روزها آن را اجرا می‌کنیم. ما باید به بازسازی زیرساخت‌ها ... به ویژه در سوریه کمک کنیم.»

وی افزود اینکه در عوض «بهترین کاری» که امریکا می‌تواند انجام دهد گسترش معاملۀ تسلیحاتی است «تأثرآور» است. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku