تحلیلگر: دلارهای عربستان بهای سکوت جهان در برابر بحران یمن است

کودکان آوارۀ یمنی مقابل یک سرپناه موقت در اردوگاهی در حومۀ صنعا ایستاده‌اند، 26 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

عربستان سعودی از فروردین 1394 سردمدار حملات نظامی وحشیانه به یمن است. ریاض همچنین یمن را تحت محاصرۀ هوایی و دریایی قرار داده است. طبق جدیدترین برآوردهای سازمان ملل، حدود دوسوم از جمعیت 18.8 میلیون نفری یمن نیازمند کمک هستند.

پرس تی‌وی برای بررسی بحران انسانی در این کشور عربی با کیم شریف، مدیر مؤسسۀ «حقوق بشر برای یمن» و جهاد مورکاده، تحلیلگر سیاسی، مصاحبه کرده است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

شریف معتقد است عربستان سعودی برای ساکت نگه داشتن جامعۀ بین‌المللی در برابر وضعیت انسانی اسفناک یمن از پول خود استفاده می‌کند.

وی تأکید کرد: «جامعۀ بین‌المللی چیزی جز یک دسته منافق نیست. این دوره از تاریخ به دوران دورویی معروف خواهد شد. همه با دلارهای نفتی (سعودی) ساکت می‌شوند.»

شریف خاطرنشان کرد برای اینکه یمنی‌ها در برابر خواست بی‌رحم‌ترین دیکتاتورهای جهان تسلیم شوند یک «سوءاستفادۀ مضحک» از قطعنامه‌های سازمان ملل صورت می‌گیرد.

وی همچنین با انتقاد از کشورهایی که به عربستان سعودی سلاح می‌فروشند، تأکید کرد «آن‌ها به این موضوع توجه نمی‌کنند که چند میلیون یمنی (با این تسلیحات) کشته می‌شوند.»

شریف افزود پیکارجویان وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، جزئی از گروه‌های تروریستی نظیر داعش و القاعده هستند که «جنایات هولناک بی‌شماری» در این کشور مرتکب شده‎اند.

ویرانه‌های ناشی از حملات هوایی عربستان سعودی به شهر تعز در جنوب یمن، 26 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
ویرانه‌های ناشی از حملات هوایی عربستان سعودی به شهر تعز در جنوب یمن، 26 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وی در ادامه گفت برای بررسی اینکه چه کسی مسئول بحران یمن است باید یک «تحقیق مستقل بین‌المللی» انجام شود و برای شروع آن باید «بمباران‌های غیرقانونی» عربستان متوقف شود.

این کارشناس سیاسی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت با توجه به رأی ممتنع روسیه، قطعنامۀ 2216 شورای امنیت سازمان ملل «معتبر» نیست.

وی با اشاره به اینکه راهپیمایی‌های اخیر در یمن نشانۀ حمایت مردم از دولت صنعا است، گفت حاکمیت قانون و دموکراسی باید در این کشور عربی مستولی شود.

در همین حال، جهاد مورکاده نیز مدعی شد مبارزان انصار الله حوثی و طرفدارانشان عامل بحران انسانی در یمن هستند.

وی افزود جامعۀ بین‌المللی دولت هادی را که در عدن مستقر است «قانونی می‌داند نه دولت صنعا را.»

مورکاده در پایان گفت به منظور توقف بحران در یمن حوثی‌ها باید با خروج از صنعا طبق قطعنامۀ 2216 سازمان ملل موافقت کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku