News   /   آسيا

نظامی مجرم امریکایی در اوکیناوا بازداشت شد

تظاهرات ساکنان اوکیناوا اقدام تفنگدار سابق امریکایی به قتل زن 20 ساله ژاپنی، 2 خرداد 1395 (تصویر از خبرگزاری فرانسه)

پلس ژاپن یک افسر نیروی دریایی امریکا را به اتهام رانندگی در حالت مستی در جزیره اوکیناوای ژاپن بازداشت کرد.

در حالی که خشم ساکنان اوکیناوا نسبت به حضور نظامیان امریکایی در این جزیره به علت ارتکاب این نظامیان به جرم و جنایت بالا گرفته، پلیس ژاپن اعلام کرده، نیمه شب یکشنبه (16 خرداد) یک افسر نیروی دریایی امریکا به نام «ایمی میجا»، 21 ساله را که در حالت مستی رانندگی می‌کرد، بازداشت کرده است.

سخنگوی پلیس اوکیناوا در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «میجا پیش از اینکه با دستگاه وسیله نقلیه در حال حرکت تصادف کند، در مسیری نادرست در طول خیابان حرکت می‌کرد. این تصادف سبب شکستگی قفسه سینه یک زن ساکن اوکیناوا شد.»

سخنگوی پلیس افزود: «وی به جرم رانندگی در حالت مستی در صحنه بازداشت شد.»

این حادثه در حالی اتفاق افتاده است که پس از اقدام اخیر یک تفنگدار سابق امریکایی به تجاوز به یک زن 20 ساله ژاپنی و قتل وی در اوکیناوا، نظامیان مستقر در این جزیره همچنان تحت مقررات منع آمد و شد قرار دارند.

برابر گزارش‌ها، پلیس اوکیناوا در تاریخ 30 اردیبهشت، کنت گادسان، تبعه امریکایی را در کنار جسد یک زن ژاپنی در جنوب جزیره اوکیناوا دستگیر کرد.

طبق اعلام پلیس، این امریکایی 32 ساله از تفنگداران سابق نیروی دریایی امریکا بود که در پایگاه نظامی «کادِنا» فعالیت می‌کرد. پلیس اوکیناوا اتهام این فرد را تلاش برای معدوم یا مخفی کردن جسد یک زن 20 ساله ژاپنی به نام «رینا شیمابوکورو» عنوان کرد که از ماه آوریل مفقود شده بود.

این حادثه مقامات را بر آن داشت که مقررات منع آمد و شد شبانه و محدودیت‌های یک ماهه برای نظامیان امریکایی مستقر در اوکیناوا اعلام کنند.

 یک زن ژاپنی که در تظاهرات علیه حضور نظامیان امریکایی در اوکیناوا شرکت کرده است (تصویراز خبرگزاری فرانسه)

این اتفاق تازه در اوکیناوا خشم ساکنان اوکیناوا را شعله‌ورتر کرده است. ساکنان اوکیناوا قرار است در ماه جاری میلادی (ژوئن) علیه استقرار پایگاه‌های نظامی امریکا در اوکیناوا و رفتار نظامیان امریکایی در این جزیره تظاهرات برپا کنند.

اوکیناوا که در جنگ جهانی دوم صحنه نبردی خونین بوده، اکنون میزبان بخش عمده ای از نیروهای نظامی امریکا در ژاپن است و از این جهت جزیره‌ای راهبردی محسوب می‌شود.

 بسیاری از ساکنان اوکیناوا از حضور نظامیان امریکایی خشمگین هستند و اختصاص دادن 18 درصد از زمین‌های این جزیره برای پایگاه نظامی کشوری که سابقا خون هموطنانشان را ریخته، ناعادلانه می‌دانند.

 بیش از نیمی از 47 هزار نظامی امریکایی حاضر در ژاپن در اوکیناوا مستقر هستند.

این جزیره پیشتر نیز صحنه اعتراضات مردم منطقه به جرایم نظامیان امریکایی از جمله تجاوز جنسی بوده است.

در سال 1995 سه نظامی امریکایی یک دختر 12 ساله ژاپنی را ربودند و به وی تجاوز کردند.

این اقدام نظامیان امریکایی اعتراضات گسترده‌ای را برانگیخت.

با وجود اینکه پس از وقوع این جرم واشنگتن وعده داد مقرراتی جدید در پایگاه‌های نظامی امریکا برقرار کند، ارتکاب جرایم مختلف از سوی نظامیان امریکایی هنوز نقطه اصطکاک میان ژاپن و امریکا است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku