News   /   آسيا

وزیر دفاع ژاپن مراتب اعتراض خود را نسبت به قتل یک زن ژاپنی در اوکیناوا به امریکا اعلام کرد

تصویر آرشیوی از جن ناکاتانی، وزیر دفاع ژاپن (عکس: خبرگزاری فرانسه)

در پی دستگیری یکی از کارکنان امریکاییِ مظنون به قتل یک زن ژاپنی، وزیر دفاع این کشور مراتب اعتراض رسمی خود را به فرمانده پایگاه نظامی امریکا در اوکیناوا اعلام کرد.

جن ناکاتانی مراتب اعتراض خود را در بازدید از جزیره اوکیناوا درست چند روز پیش از سفر رسمی باراک اوباما، رییس جمهور امریکا به ژاپن به سپهبد لارنس نیکلسون اعلام کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی و رادیویی ان اچ کی، ناکاتانی خطاب به این فرمانده امریکایی گفت: «من حامل یک پیام تاسف شدید هستم و به این قضیه معترض هستم.»

ناکاتانی همچنین از نیروهای امریکایی مستقر در اواکیناوا خواست برقراری انضباط بیشتر در میان سربازان خود را تضمین کنند.

نیکلسون در واکنش به سخنان وزیر دفاع ژاپن مراتب تسلیت عمیق کشورش را به خانواده این زن ژاپنی ابراز کرد.

پلیس اوکیناوا روز پنجشنبه (30 اردیبهشت) کنت فرنکلین شینزاتو، تبعه امریکایی را در کنار جسد یک زن ژاپنی در جنوب جزیره اوکیناوا دستگیر کرد.

طبق اعلام پلیس، این امریکایی 32 ساله از تفنگداران سابق نیروی دریایی امریکا بود که در پایگاه نظامی «کادِنا» فعالیت می‌کرد. پلیس اوکیناوا اتهام این فرد را تلاش برای معدوم یا مخفی کردن جسد یک زن 20 ساله ژاپنی به نام «رینا شیمابوکورو» عنوان کرد که از ماه آوریل مفقود شده بود.

پایگاه هوایی کادنا متعلق به ارتش امریکا در اوکیناوای ژاپن
پایگاه هوایی کادنا متعلق به ارتش امریکا در اوکیناوای ژاپن

در همین حال شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن روز جمعه (31 اردیبهشت) در مصاحبه با خبرنگاران در دفتر نخست وزیری گفت، قتل این زنِ ژاپنی وی را به خشم آورده و خواهان اقدامی از سوی امریکا در این خصوص است.

فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن نیز در اعتراض به این قتل، در ساعت‌های پایانی روز پنج شنبه کارولین کندی، سفیر امریکا را احضار کرد.

کیشیدا ضمن «بی رحمانه و وحشیانه» توصیف کردن این قتل، خواستار همکاری با پلیس و دولت ژاپن به منظور جلوگیری از وقوع حوادثی از این دست شد.

اوباما قرار است برای شرکت در اجلاس سران گروه 7 که 6 و 7 خرداد 1395 در ژاپن برگزار می‎شود، به این کشور سفر کند. وی همچنین قرار است 27 می (7 خرداد) به عنوان نخستین رییس جمهور امریکا از شهر هیروشیما دیدار کند.

بیش از نیمی از نیروهای امریکایی مستقر در ژاپن در جزیره اوکیناوا به سر می‌برند و مواردی از تجاوز و سایر جنایات آنان در این منطقه در گذشته نیز به برگزاری اعتراضاتی منجر شده است.

در سال 1995 یک دختر 12 ساله ژاپنی از سوی 3 نظامی امریکایی در اوکیناوا ربوده شد و مورد تجاوز قرار گرفت. این موضوع به برگزاری چندین تظاهرات بزرگ ضد امریکایی منجر شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku