News   /   ايران

تنظیم دادخواست علیه توقیف 2 میلیارد دلار اموال ایران در امریکا

سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مراسم دومین سال بین المللی شدن دانشگاه خوارزمی؛ 9 خرداد (عکس از ایرنا)

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از تنظیم دادخواست در مورد 2 میلیارد دلار از دارایی‌های مصادره شدۀ ایران در امریکا خبر داده است.

سید عباس عراقچی یکشنبه در حاشیه مراسم دومین سال بین المللی شدن دانشگاه خوارزمی اعلام کرد کار کارشناسی حقوقی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری با کمک وزارت خارجه و سایر حقوقدانان درباره نحوه برخورد با توقیف 2 میلیارد دلار دارایی ایران و نحوه شکایت به مراجع بین المللی در حال انجام است.

وی افزود: «به زودی تصمیم گیری و دادخواست‌های لازم تنظیم خواهد شد.»

عراقچی تاکید کرد: «دولت در این خصوص کار گروه ویژه‌ای را تشکیل داده، بررسی‌های لازم انجام شده مصوبه مجلس محترم هم وجود دارد که طبق آن دولت ملزم به پیگیری خسارت وارده است.»

فروش آب سنگین

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام همچنین درباره آخرین رایزنی‌ها برای فروش آب سنگین گفت: «ما مازاد بر نیازمان را در بازارهای بین المللی به فروش می‌رسانیم. آب سنگین، کالایی بسیار ویژه است که هر کشوری قدرت تولید آن را ندارد که با فروش این کالا، توان و فناوری جمهوری اسلامی ایران در تولید آب سنگین شناسایی می‌شود.»

عراقچی افزود: «امریکا متقاضی 32 تن آب سنگین ایران است. با روسیه هم برای همین مقدار، در حال مذاکره هستیم. همانطور که سازمان انرژی اتمی اعلام کرد کار معامله با امریکا به پایان رسیده است.»

وی در خصوص نحوه پرداخت مبلغ ما به ازای این کالا گفت: «منتظر هستیم اطمینان کامل حاصل شود، ابتدا پول به حساب سازمان انرژی اتمی واریز شود، آن وقت کالا تحویل داده خواهد شد.»

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: «کارخانه آب سنگین همچنان به تولید آب سنگین خود ادامه می‌دهد. آب سنگین کالای بسیار ویژه‌ای است و خریدار هم در دنیا زیاد دارد. همانطور که تا الان 32 تن فروختیم و حدود 40 تن در حال مذاکره است و در آینده هم با کشورهای دیگر اگر لازم باشد مذاکره خواهیم کرد.»


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku