News   /   آسيا

طوفان در بنگلادش 23 کشته ، دهها زخمی و صدها هزار آواره برجا گذاشته است

شماری از روستائیان بنگلادش که در اثر طوفان روآنو در مناطق ساحلی این کشور بی خانمان شده اند. (اول خرداد 1395 ، عکس از خبرگزاری فرانسه)

طوفان و گردباد موسمی، جاری شدن سیل و رانش زمین در سواحل جنوبی بنگلادش 23 کشته برجای گذاشته و صدها هزار نفر را آواره و بی‌خانمان کرده است.

طوفان موسمی «روانو» Roanu که در نوع خود در بنگلادش بی سابقه بوده است، روز شنبه (اول خرداد 1395) سواحل جنوبی به ویژه باریسال و بندر چیتاگونگ در جنوب شرق این کشور را در نوردید که در اثر آن بسیاری از روستاها تا ارتفاع دو متر در آب فرو رفتند، ده ها هزار خانه گِلی ویران شد و بیش از صد نفر نیز زخمی شدند.

در پی این طوفان پرواز هواپیماها مختل شد و مقامات بنگلادش حرکت کشتی های باری و مسافربری را متوقف کردند.

وزارت حوادث غیرمترقبه بنگلادش با تشریح خسارات و ویرانی‌های ناشی از طوفان و گردباد اعلام کرده است امکان وقوع رانش زمین و جاری شدن سیل مقامات این کشور را بر آن داشته است تا ساکنان سواحل جنوبی این کشور را به مناطق امن منتقل کنند.

مفضل حسین چودهری، وزیر امدادرسانی و مدیریت فاجعه، از ایجاد 3 هزار و 500 سرپناه موقت برای ساکنان مناطق طوفان زده خبر داد و گفت مسئولان موفق شده‌اند نیم میلیون نفر را به این اماکن انتقال دهند.

تصویری از عملیات تجسس امدادگران بنگلادش برای نجات مردم در منطقه طوفان زده «چیتاگونگ» (اول خرداد 1395 ، عکس از خبرگزاری فرانسه)

با عبور این طوفان از ساحل چیتاگونگ، سطح آب دریا افزایش یافت، سدها در هم شکست و سیلاب دهها روستا را در برگرفت که در اثر آن دست کم 250 هزار نفر سرگردان و گرفتار شدند.

به گفته مقامات بنگلادش، تا شامگاه شنبه، شدت این طوفان فروکش کرد و با بهبودی اوضاع، زمینه برای بازگشت آوارگان به منازل مسکونی خود فراهم شد.

این طوفان همچنین راههای مواصلاتی و جریان برق را در بسیاری از مناطق بنگلادش قطع کرد.

سازمان هواشناسی بنگلادش با وجود بهبودی شرایط از امکان رانش زمین در جنوب شرق این کشور خبر داد و به صیادان توصیه کرد تا عصر یکشنبه برای صید به دریا نروند.

این کشور جنوب شرق آسیا به علت موقعیت جغرافیایی و با توجه به سطح دریا، همواره در معرض وقوع طوفان است .

در سال 1991 میلادی طوفانی مرگبار در بنگلادش روی داد که به گزارش سازمان ملل در اثر آن دست کم 140 هزار نفر کشته شدند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku