احتمال دست‌داشتن مظنون بازداشتی در بروکسل در انفجار فرودگاه

عملیات نیروهای پلیسِ بلژیک در منطقه شئربئکِ بروکسل ( 6 فروردین 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

پلیس بلژیک در حال بررسی این احتمال است که یکی از مظنونان بازداشت شده در بروکسل جزء عاملان اصلی انفجارهای روز سه شنبه (3 فروردین) در فرودگاه پایتخت است.  

یک منبع نزدیک به  پلیس بلژیک روز شنبه (7 فروردین) اعلام کرد احتمال دارد مظنونی که پس از دستگیر شدن به جنایت تروریستی متهم شده است، همان عامل بمب‌گذار فرودگاه بروکسل باشد که از صحنۀ وقوع این حمله فرار کرده است.

روز سه شنبه (3 فروردین) بر اثر وقوع سه انفجار تروریستی در فرودگاه و متروی شهر بروکسل 31 نفر کشته و 300 نفر زخمی شدند. گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.

دادستان بلژیک روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مظنون تروریستی که فیصل.ش معرفی شده است، «متهم به عضویت در یک گروه تروریستی، جنایت تروریستی و اقدام به قتل تروریستی شده است».

پلیس بلژیک روز پنج‌شنبه (5 فروردین) در چندین حملۀ جداگانه 6 مظنون را در ارتباط با حملات تروریستی اخیر در این کشور دستگیر کرد که یکی از آن‌ها فیصل است.

این منبع نزدیک به پلیس در پاسخ به این سؤال که آیا فرد دستگیر شده یکی از همان سه فردی است که دوربین‌های مداربسته تصاویر آن‌ها را ثبت کرده است، گفت صحت این موضوع هنوز تأیید نشده است.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یک فرضیه است که پلیس در حال بررسی آن است.»

تصویری که دوربین های مداربسته از مظنونین دو حملۀ تروریستی در فرودگاه بروکسل ثبت کردند. (3 فروردین 1395)

این در حالی است که رسانه‌های بلژیک بارها از مردی که در تصاویر ضبط شده یک کت روشن به تن و یک کلاه سیاه بر سر دارد، با عنوان «فیصل شیفو» یاد کرده بودند.

براساس بیانیۀ دادستان بلژیک، خانۀ مظنون دستگیر شده مورد جستجو قرار گرفته، اما هیچ اسلحه یا مواد منفجره‌ای در آن کشف نشده است.

فیصل.ش اولین شخصی است که در ارتباط با حملات تروریستی سه‌شنبه در بروکسل متهم شده است.

مظنون دوم که از او با عنوان «رباح.ن» یاد شده است، به ظن ارتباط با یک حملۀ تروریستی خنثی شده در پاریس، پایتخت فرانسه دستگیر شده است و در نهایت به شرکت در فعالیت‌های تروریستی متهم شد. مظنون سوم نیز که نام وی «ابوبکر» اعلام شده است با اتهامات مشابهی روبرو است.

یک مظنون دیگر به نام «عبدالرحمن» نیز که روز جمعه (6 فروردین) در یک ایستگاه تراموا در منطقۀ شئربئکِ بروکسل پس از عملیات تعقیب و گریز و شلیک به پای مظنون، دستگیر شد، قرار است 24 ساعت دیگر برای ادامۀ بازجویی در بازداشت پلیس بماند.

براساس بیانیۀ دادستانی فرد دیگری به نام «توفیق» نیز پس از دستگیر شدن و بازجوییِ پلیس آزاد شد.

نمایی از فرودگاه زوانتم در بروکسل، پایتخت بلژیک پس از وقوع دو انفجار تروریستی در آن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

فرودگاه بروکسل کماکان تعطیل است

در همین حال مسئولین فرودگاه بروکسل روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند این فرودگاه به دلیل افزایش تدابیر امنیتی و بازسازی بخش‌های تخریب شده در پی انفجار تروریستی دست‌کم تا روز سه‌شنبه (10 فروردین) تعطیل خواهد بود.

در بیانیۀ فرودگاه زوانتم آمده است: «پرواز‌های مسافربری پیش از سه‌شنبه 29 مارس برقرار نخواهند شد. فرودگاه بروکسل در حال آماده‌سازی برای از سر گیری بخشی از پروازهای مسافربری و اجرای اقدامات امنیتی جدیدی است که دولت فدرال در ارتباط با آن‌ها تصمیم‌گیری کرده است.»

در این بیانیه به جزئیات این تدابیر امنیتی اشاره نشده است، اما پس از دو انفجار مرگبار در این فرودگاه، بسیاری نسبت به عدم بازرسی مسافرانی که وارد سالن انتظار این فرودگاه می‌شوند، انتقاد کردند.  

تظاهرات مردمی در بلژیک به تعویق افتاد

ژان ژامبون، وزیر کشور بلژیک نیز از مردم این کشور خواسته است تظاهرات روز یکشنبه (8 فروردین) خود را به دلایل امنیتی به تعویق بیاندازند.

ژان ژامبون، وزیر کشور بلژیک (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مردم بلژیک تصمیم داشتند که روز یکشنبه در محکومیت حملات تروریستی در مترو و فرودگاه بروکسل تظاهرات کنند.

وزیر کشور بلژیک از مردم خواسته است این تظاهرات را «چند هفته» به تعویق بیاندازند.

برگزارکنندگان این تظاهرات نیز اعلام کردند بنا به دلایل امنیتی فردا این تظاهرات برگزار نخواهد شد.

اخبار ضد و نقیض دربارۀ قتل نگهبان تاسیسات هسته‌ای بلژیک

روز شنبه همچنین اخبار ضد و نقیضی دربارۀ قتل یک نگهبان تاسیسات هسته‌ای بلژیک در شهر فلورو منتشر شد.

به گزارش رسانه‎های بلژیک دو روز پس از حملات مرگبار بروکسل این نگهبان به قتل رسیده و رمز امنیتی ورود وی به محوطۀ این تأسیسات نیز به سرقت رفته است.

این رسانه‌ها همچنین اعلام کردند پس از اطلاع از وقوع این حادثه، مسئولین به سرعت کارت ورود این نگهبان را غیرفعال کردند.

اما دادستان بلژیک با اذعان به کشته شدن این نگهبان، این حادثه را بی ارتباط با حملات تروریستی دانست و گزارش‌ها دربارۀ به سرقت رفتن و غیرفعال شدن رمز ورود این نگهبان را نیز رد کرد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku