News   /   آسيا

با لغو ممنوعیت سفر، مشرف از پاکستان خارج شد

پرویز مشرف، رئیس جمهور اسبق پاکستان، بعد از حکم دادگاه و دریافت مجوز سفر، برای آن چه وکلای وی امور درمانی و معالجه فوری عنوان کرده‌اند، خاک پاکستان را ترک کرد.

دادگاه عالی پاکستان، روز چهارشنبه (26 اسفند) ، پس از آن كه مشرف، حاكم نظامي سابق پاكستان، توانست نظر پزشكان متخصص اين كشور را مبني بر ضرورت خروج از كشور با هدف انجام كارهاي درماني جلب كند، ممنوعيت خروج وي از كشور را لغو كرد.

مشرف که در پرونده‌هاي قضايي مختلف به اتهاماتی چون خيانت به كشور متهم شده است، بنا به درخواست و شكايت دولت فدرال اين كشور، در فهرست افراد ممنوع الخروج قرار گرفته بود.

وی که بنا به تشخيص پزشكان، نياز دارد براي درمان بيماري قلبي و ستون فقرات به خارج از كشور انتقال یابد، صبح روز جمعه (28 اسفند)، پاکستان را به مقصد دبی ترک کرد.

وکلای وی می گویند، حاکم نظامی سابق پاکستان متعهد شده است برای ادامه روند قضایی و رسیدگی به اتهام‌های قتل و خیانت به پاکستان بازگردد.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، یک منبع آگاه گفته است این ژنرال بازنشسته (مشرف) آخرین نفری بود که وارد هواپیما شد و ظاهرا «آرام» به نظر می‌رسید.

مشرف در حالی با صدور حکم  دادگاه عالی پاکستان توانست برای امور درمانی و عمل جراحی احتمالی از این کشور خارج شود که دولت فدرال با خروج وی از كشور مخالف است و می‌گوید مشرف باید در ارتباط با ترور بی نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان، به خاطر اتهاماتي همچون خیانت و قتل محاكمه شود.

تصویری از نیروهای شبه نظامی هنگام ترک محل اقامت پرویز مشرف، رئیس جمهور اسبق پاکستان، قبل از عزیمت برنامه ریزی شده وی. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مشرف ماه مارس 2013 بعد از آن که برای رقابت در انتخابات به کشور بازگشت، ممنوع الخروج شد؛ وی در این بازگشت نه تنها از رقابت در انتخابات بازماند بلکه با موجی از پرونده‌های قضایی مواجه شد.

رئیس جمهور اسبق پاکستان در ماه ژانویه در ارتباط با اتهام مشارکت در قتل یکی از رهبران بلوچ به نام «نواب محمد اکبر بوگتی» در سال 2006، تبرئه شد، اما چهار پرونده دیگر علیه وی همچنان باقی ماند.

وی به علت اعمال وضعیت اضطراری، عزل غیرقانونی قضات، ترور بی نظیر بوتو، رهبر مخالفان و همچنین حمله مرگبار به لعل مسجد اسلام آباد به اتهاماتی چون قتل و خیانت متهم شده است.

بیلاول بوتو زرداری ، پسر بی نظیر بوتو که رهبر «حزب خلق پاکستان» است، در واکنش به اعطای مجوز خروج از کشور به مشرف گفته است اعتراضات گسترده‌ای را علیه دولت در سراسر کشور به راه خواهد انداخت.

ژوئن گذشته، دادگاه عالی سند، ممنوعیت مشرف از سفر را لغو کرد، اما این حکم با درخواست تجدید نظر دولت فدرال به ریاست نواز شریف، نخست وزیر و رقیب دیرینه وی، مواجه شد.

دادگاه عالی این کشور روز چهارشنبه حکم دادگاه سند را تایید کرد و به دولت دستور داد به مشرف اجازه مسافرت دهد.

وکلای مشرف اطمینان داده‌اند وی پس از شش هفته به پاکستان باز خواهد گشت؛ آنها همچنین متعهد شده‌اند مشرف برای رسیدگی به پرونده اتهاماتی که متوجه وی است در دادگاه حضور خواهد یافت.

پرویز مشرف در سال 1999 در کودتایی خونین شریف را از قدرت برکنار کرد و تا سال 2008 میلادی بر پاکستان حکومت کرد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku