News   /   آفريقا

هشدار مصر به غرب درباره دخالت نظامی در لیبی

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر (عکس از خبرگزاری فرانسه)

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر به قدرت‌های غربی هشدار داده است که در صورت مداخله نظامی آن‌ها در لیبی، اوضاع این کشور از کنترل خارج خواهد شد.

سیسی در گفتگو با روزنامه ایتالیایی «لا ریپابلیکا» که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت غرب و هم‌پیمانانش به جای دخالت نظامی در لیبی، باید به تقویت ارتش این کشور کمک کنند و اداره کشور را به دولتی که جامعه جهانی آنرا به رسمیت می شناسند، بسپارند.

سیسی افزود: «اگر ما برای ارتش لیبی سلاح تهیه و از آن حمایت کنیم، آنها می‌توانند بهتر از هر کسی وظایفشان را انجام دهند. بهتر از هر گونه مداخلۀ خارجی که ممکن است به ایجاد شرایط غیرقابل کنترل منجر شود.»

در حال حاضر ارتش لیبی تحت فرماندهی «خلیفه حفتر» قرار دارد. وی فرمانده نظامی بازنشسته‌ای است که حدود 20 سال را در تبعید در امریکا گذرانده است 

سیسی گفت تاریخ «به طور واضح» نشان داده است که تحمیل صلح در یک کشور از خارج مشکلات زیادی دارد.

وی افزود: «ما باید دو درس را که از افغانستان و سومالی گرفته‌ایم به خاطر بسپاریم. دخالت غرب در این دو کشور، 30 سال پیش آغاز شد و نتیجۀ آن را همه می‌توانند مشاهده کنند.»

تصویری آرشیوی از نیروهای ارتش لیبی

سیسی همچنین گفت دولت‌های اروپایی میزان تهدید نفوذ تروریسم در لیبی را دست کم گرفته‌اند.

وی افزود: «اروپایی‌ها طوری به لیبی نگاه می‌کنند که انگار تنها تهدیدِ موجود در این کشور، داعش است. این اشتباه بزرگی است. ما باید بدانیم که با ایدئولوژی یکسانی در قالب اسامی مختلف مواجه هستیم: گروه انصارالاسلام (وابسته به القاعده)، الشباب در سومالی یا بوکوحرام در آفریقا.»

ایتالیا پیش‌تر گفته بود در صورتی که لیبی توانایی خود در تشکیل دولت وحدت ملی را ثابت و از کشورهای خارجی درخواست کمک امنیتی کند، برای رهبری نیروی صلح بین المللی به پشتیبانی سازمان ملل در این کشور آماده است.

سیسی در این باره افزود: «چنین ماموریتی با مشکلاتی مواجه می‌شود و بهتر است بر تقویت نیروهای خلیفه حفتر (فرمانده ارتش لیبی) تمرکز شود.»

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku