News   /   آسيا

دور جدید مذاکرات بین‌المللی برای تعیین زمان مذاکره مستقیم با طالبان

دور تازۀ مذاکرات چهارجانبۀ صلح افغانستان با حضور مقامات امریکا، پاکستان، چین و افغانستان در کابل (4 اسفند 1394- عکس از رویترز)

مقامات افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در دور جدید مذاکرات صلحِ افغانستان به دنبال تعیین تاریخی برای مذاکرۀ مستقیم با گروه پیکارجوی طالبان هستند.

مقامات این چهار کشور روز سه‌شنبه (4 اسفند) در کابل، پایتخت افغانستان دور جدیدی از مذاکرات را برای پایان دادن به جنگ در این کشور آسیایی آغاز کرده‌اند.

دور قبلی نشست‌های چهار جانبه برای از سرگیری روند صلح و پایان دادن به حدود 15 سال درگیری در افغانستان، در تاریخ 21 دی در اسلام آباد، پایتخت پاکستان برگزار شد.

در مذاکرات اسلام‌‌آباد، بر سر مذاکرۀ مستقیم مقامات کابل با سرکردگان طالبان تا پایان ماه فوریه (پیش از 12 اسفند) توافق شد.

مذاکرات صلح افغانستان با حضور نمایندگان گروه طالبان سال گذشته، پس از اعلام خبر مرگ ملا محمد عمر، سرکردۀ پیشین طالبان متوقف شد و پس از آن اختلاف‌های داخلی طالبان بر سر ادامۀ مذاکرات بالا گرفت.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجۀ افغانستان بار دیگر خواستار پیوستن گروه طالبان به مذاکرات شد و گفت نشست روز سه‌شنبه (4 اسفند) می‌تواند به زودی راه را برای مذاکرات مستقیم باز کند.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجۀ افغانستان (راست) در دور تازۀ مذاکرات چهارجانبۀ صلح با حضور مقامات امریکا، پاکستان، چین و افغانستان در کابل (4 اسفند 1394- عکس از رویترز)

وی در آغاز این دور از مذاکرات گفت: «ما از این گروه می‌خواهیم جزئیات مذاکره میان دولت افغان و گروه طالبان را تا پایان فوریه طراحی کند.»

روز دوشنبه (3 اسفند) ژنرال راحیل شریف، رئیس ستاد ارتش پاکستان با مقامات کشور قطر که دفتر سیاسی طالبان در آن مستقر است، دیدار کرد.

سرکردگان گروه طالبان هنوز پاسخ روشنی دربارۀ شرکت و یا تحریم مذاکرات صلح نداده اند. 

ملا اختر منصور، سرکردۀ کنونی طالبان برای شرکت در مذاکرات صلح چندین پیش‌شرط تعیین کرده است که از جملۀ آن‌ها می‌توان به خروج همۀ نیروهای خارجی از افغانستان اشاره کرد.

اما گروه منشعب شده از طالبان به سرکردگی ملا محمد رسول آخوند، که ملا منصور را به عنوان رهبر طالبان قبول ندارد، با هر گونه مذاکره که با میانجیگری پاکستان برگزار شود، مخالف است.

مقامات افغان هفتۀ گذشته سقوط دو منطقۀ کلیدی را در ولایت هلمند تایید کردند، در همین حال پیکارجویان طالبان به حملات انفجاری خود در افغانستان ادامه دادند.

در آخرین مورد از این حملات روز دوشنبه (3 اسفند) یک عامل انفجاری، مواد منفجره همراه خود را در بازاری در ولایت پروان در شمال افغانستان منفجر کرد که بر اثر آن دست‌کم 14 نفر از جمله 9 غیرنظامی کشته شدند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku