بحران مالی داعش و شیوه‌های کسب درآمد

بر اساس یک گزارش جدید، گروه تکفیری تروریستی داعش در قلمرو تحت تصرف خود، با کسری بودجه شدید مواجه شده است.

گروه تروریستی «داعش» که با کمبود پول نقد در قلمرو تحت تصرف خود رو به رو شده، از دستمزد کارمندان خود کاسته است و از ساکنان این مناطق اخاذی می کند.

به گزارش اسوشیتد پرس، افراطی هایی که زمانی به ایجاد واحد پولی مستقل خود می بالیدند، پس از شکست های پی در پی در نبرد با ارتش عراق و بمباران های هوایی، میلیون ها دلار زیان مالی متحمل شده اند و هم اکنون با مشکلات شدید مالی برای تآمین حقوق عناصر خود و همچنین مخارج دیگر مواجه شده اند. 

بر اساس این گزارش، داعش که با وعده دستمزدهای خوب و مزایایی همچون پرداخت هزینه های بزرگ کردن فرزند و فرستادن زوج ها به ماه عسل تلاش کرده بود برای خود نیرو جلب کند، هم اکنون حتی از پرداخت کمترین هزینه ها نیز عاجز است. 

به گفته شاهدان عینی و آن دسته از افرادی که از مناطق تحت تصرف داعش فرار کرده اند، وضعیت به گونه ای شده است که حتی مایحتاج اولیه زندگی نیز در دسترس نیست. 

این گزارش با استناد به مصاحبه های انجام شده طی هفته های گذشته با افراد مختلف، خانواده هایی که هنوز در پایگاه داعش در رقه به سر می برند، ساکنان موصل و اظهارات تحلیل گران می نویسد: «اکنون داعش برای جبران کسری بودجه خود به دنبال یافتن منابع جایگزین مالی از کشورهای دیگر از جمله لیبی است.»

به گفته افرادی که از شهر رقه فرار کرده اند، در این شهر که پایگاه اصلی تروریست ها در سوریه محسوب می شود، دستمزدها از ماه دسامبر سال جاری میلادی، به نصف کاهش پیدا کرده، برق جیره بندی شده و بهای کالاهای اولیه زندگی نیز بسیار بالا رفته است.

یکی از فعالان در رقه که هم اکنون در شهر «غازی عینتاپ» ترکیه زندگی می کند اما ارتباط خود را با ساکنان رقه همچنان حفظ کرده، در این باره می گوید: «نه فقط دستمزد عوامل حملات میدانی و تروریستی داعش، بلکه دستمزد گروه های دیگر از جمله همه کارمندان بخش خدمات شهری به کمتر از نصف کاهش یافته است.» 

این گزارش در ادامه به نقل از یک کارشناس مسائل تروریستی می نویسد: «علی رغم صرفه جویی های سرکردگان داعش در بودجه، اکنون این گروه نیازمند منابع مالی برای تأمین تسلیحات از دست رفته خود در میدان نبرد و همچنین پرداخت حقوق عناصر میدانی خود است که این بودجه دو سوم رقم بودجه این گروه را به خود اختصاص می دهد.»

به گفته یکی از فعالان رقه که برای حفظ امنیتش خود را با نام مستعار «ابو احمد» معرفی کرد، در حال حاضر همه چیز به دلار آمریکا داد و ستد می شود؛ حتی پرداخت مالیات و قبوض آب و برق نیز به دلار انجام می شود. 

بر اساس این گزارش، از جمله علل دیگر کاهش بودجه داعش علاوه بر شکست های میدانی می توان به کاهش قیمت نفت - که یکی از منابع اصلی درآمد این گروه محسوب می شود- نابودی تاسیسات و ذخائر نفتی و قطع مسیرهای تدارکاتی این گروه تکفیری در اثر حملات هوایی روسیه اشاره کرد. 

عملیات نظامی ارتش سوریه برای بازپس گیری حلب نیز این گروه تروریستی را تحت فشار قرار داده است.

یک تبعیدی از الباب گفت تروریست‌های سطح پایین شروع به غر زدن کرده‌اند و ساکنان شهرها نیز بارها از مقامات داعش شنیده‌اند که حملات هوایی به زیرساخت‌های نفتی در سوریه و عراق و قطع مسیرهای تآمین تسلیحاتی و منابع درآمدی بر آنها به شدت تآثیر گذاشته است.

این ساکن الباب که خواسته است فقط نام کوچکش، اسامه، ذکر شود، زیرا هنوز خانواده‌اش در این شهر ساکن هستند، گفت دهها تن از ساکنان الباب به علت بی توجهی به دستورات افراطیون از این شهر فرار کرده‌اند.

اسامه درباره تروریست‌ها گفت: «شما می‌توانید خستگی را در آنها حس کنید، روحیه آنها پایین آمده است.»

یکی از ساکنان پیشین رقه که هم اکنون در بیروت زندگی می‌کند، گفت سوری‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، برای جبران هزینه‌های فزاینده سبزیجات و شکر، درآمد حاصل از کار خود را به دلار به کشور ارسال می‌کنند.

این فرد که زن و فرزند خردسالش هنوز در این شهر زندگی می‌کنند، به علت مسائل امنیتی نام خود را فاش نکرد. 

یکی دیگر از ساکنان پیشین رقه که اکنون در «غازی عینتاب» ترکیه زندگی می‌کند، گفت مسیر منتهی به موصل اواخر سال گذشته قطع شده و قیمت‌ها به سرعت بالا رفته است؛ قیمت گاز 25 درصد، قیمت گوشت حدود 70 درصد و قیمت شکر دو برابر شده است.

تصویر آرشیوی از یک فروند جنگنده بمب افکن روسی در حال برخاستن از فرودگاهی در سوریه در عملیات ضد داعش 

در عراق جایی که داعش سال گذشته با شکست‌های پی در پی مواجه شده است، دولت بغداد در ماه سپتامبر حقوق کارکنان دولت در مناطق تحت کنترل تروریست‌‎ها را قطع کرد.

مقامات عراقی برآورد کرده‌اند که داعش از محل این پرداخت ها حدود 20 تا 50 درصد مالیات دریافت می‌کند و کارشناسان و مقامات دولتی برآورد کرده‌اند که این موضوع هر ماه حداقل 10 میلیون دلار ضرر به تروریست‌ها وارد می‌کند.

با توجه به قطع حقوق کارکنان دولت و از دست رفتن این منبع درآمدی داعش و از سوی دیگر اقدام ائتلاف تحت رهبری آمریکا به بمباران انبارهای سلاح آنها، مقامات واشنگتن خوشبین هستند که این موضوع از ثروت داعش بکاهد.

به گفته یکی از ساکنان شهر فلوجه عراق، جایی که تروریست‌ها زمانی 400 دلار در ماه درآمد داشتند، اکنون اصلا دریافتی ندارند و سهمیه غذایی‌شان به دو وعده در روز کاهش یافته است.

این فرد که به خاطر ترس از کشته شدن توسط تروریست‌ها نام خود را فاش نکرد، گفت ساکنان این شهر تنها در صورتی که یک هزار دلار پرداخت کنند، می‌توانند این شهر را ترک کنند.

یک خانواده در فلوجه به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت، داعش به ساکنان فلوجه اجازه می‌دهد در صورت پرداخت 500 دلار زندانیان خود را آزاد کنند و دریافت این پول سیاست جدید تروریست‌ها برای جبران کسری مالی به شمار می‌آید.

ساکنان شهر موصل می‌گویند، داعش شهروندانی را که به قوانین پوششی سخت تروریست‌ها احترام نگذارند، به جای تنبیه و شلاق زدن، جریمه می‌کند.

ساکنان موصل می‌گویند، بر این باورند این اقدام داعش در واکنش به مشکلات مالی تروریست‌هاست، زیرا این گروه پیشترهر گونه وسیله ارزشمند از جمله خودروها و دیگر وسائلی را که در بازار سوریه قابلیت فروش داشته باشد، توقیف کرده بود.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku