News   /   آسيا

آغاز بکار نشست چهارجانبه صلح افغانستان در اسلام آباد

نشست چهار جانبه هیات‌های افغانستان، پاکستان، چین و امریکا برای از سرگیری روند صلح در افغانستان، در اسلام آباد پاکستان؛ 21 دی 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نشست چهار جانبه هیات‌های افغانستان، پاکستان، چین و  امریکا برای از سرگیری روند صلح و پایان دادن به حدود 15 سال درگیری در افغانستان، در اسلام آباد آغاز بکار کرده است.

حاضران در این نشست امیدوار هستند که این گفتگوها به از سرگیری مذاکرات صلح با ستیزه جویان طالبان منتهی شود.

سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی در آغاز این نشست گفت هدف اصلی این گفتگوها باید متقاعد کردن طالبان برای بازگشت پای میز مذاکره و کنار گذاشتن اقدامات خشونت آمیز باشد.

وی تصریح کرد: «بنابراین مهم است که هیچ پیش شرطی برای آغاز روند مذاکرات در نظر گرفته نشود. به نظر ما این موضوع می‌تواند غیرسازنده باشد.»

عزیز افزود: «تهدید به استفاده از اقدام نظامی ضد آشتی پذیری است و نمی‌توان قبل از پیشنهاد مذاکرات مطرح شود.»

سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی با حکمت کرزی معاون وزیر امور خارجه افغانستان دست می دهد. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در این گفتگوها علاوه بر سرتاج عزیز، حکمت کرزی معاون وزیر امور خارجه افغانستان، عزیز احمد چودری قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان، ریچارد اولسن نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان، ژنرال انتونی راک نماینده وزارت دفاع امریکا در پاکستان و دنگ ژیجون نماینده ویژه چین در امور افغانستان حضور دارند.

تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات صلح در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که سال 2015 یکی از خونین‌ترین سال‌های این کشور بوده است.

طالبان در ماه‌های گذشته کنترل مناطقی در ولایت هلمند در جنوب را در اختیار گرفت، شهر قندوز در شمال را برای مدت کوتاهی به اشغال خود در آورد و همچنین حملات و بمب گذاری‌های متعددی در کابل، پایتخت افغانستان انجام داده است.

مذاکرات صلح افغانستان سال گذشته پس از اعلام خبر مرگ ملا محمد عمر سرکرده طالبان، متوقف شد و پس  از آن اختلاف‌های داخلی در طالبان بر سر ادامه مذاکرات بالا گرفت. همچنین ملا اختر منصور سرکرده جدید طالبان با اقبال ستیزه جویان همراه نشد و همین موضوع موجب بروز چند دستگی در این گروه شده است.

ملا اختر منصور از حامیان ادامه مذاکرات است و برخی از گروه‌های وابسته به طالبان نیز از این ایده حمایت کرده‌اند. اما گروه منشعب شده از طالبان به سرکردگی ملا محمد رسول آخوند، که ملا منصور را به عنوان رهبر طالبان قبول ندارند، با هر گونه مذاکره که با میانجیگری پاکستان برگزار شود، مخالف هستند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku