News   /   اروپا

تظاهرات مردم کوزوو با دخالت پلیس، ناتمام ماند

تجمع اعتراضی مخالفان دولت کوزوو، با دخالت پلیس و پرتاب گاز اشک‌آور به سمت تظاهرکنندگان، پایان یافت. (19 دی 94 - رویترز)

تجمع اعتراضی مخالفان دولت کوزوو، با دخالت پلیس و پرتاب گاز اشک‌آور به سمت تظاهرکنندگان، پایان یافته است.

این تظاهرات که در پریشتینا، پایتخت کوزوو برگزار شد و هزاران نفر از مخالفان دولت در آن حضور داشتند، با پرتاب کوکتل مولوتف و آتش زدن بخشی از یک ساختمان دولتی همراه بود.

این تظاهرات در اعتراض به امضای تفاهم‌نامه‌ای میان دولت و صربستان، کشوری که کوزوو در سال 2008 از آن اعلام استقلال کرد، و توافق مرزبندی با کشور مونته‌نگرو برگزار شده بود.

معترضین خواستار استعفای دولت هستند، چرا که کوزوو در این تفاهم‌نامه‌ برای اقلیت صرب خود اختیارات بیشتری درنظر گرفته است.

مخالفین معتقدند که این‌گونه توافقات باعث تعمیق جداسازی نژادی می‌شوند و اقلیت صرب در کوزوو قدرت بیشتری می‌یابد. این در حالی است که بیشتر جمعیت کوزوو را قومیت آلبانی و مسلمانان تشکیل می دهند.

فاتمیر لیماج، رهبر حزب ابتکارعمل برای کوزوو گفت: «ما تحت سلطه کسانی که حاکمیت ما را نقض کرده‌اند نمی‌رویم. ما در پی برگزاری انتخابات آزاد هستیم تا به اوضاع کشور سروسامان دهیم. چرا که آنان دیگر حق حکومت بر کوزوو را ندارند.» 

در حالیکه رهبران مخالفین در نزدیکی ساختمان دولت در پریشتینا مشغول سخنرانی بودند، برخی از معترضین اقدام به پرتاب کوکتل مولوتف و قلوه سنگ به داخل ساختمان کردند.

معترض پنجره‌های بسیاری را شکستند و گوشه‌ای از ساختمان را آتش زدند. پلیس نیز با پرتاب گاز اشک‌آور، معترضین را متفرق کرد.

صربستان استقلال کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسد. مذاکرات بین این دوکشور که در سالهای 1998 و 1999 با یکدیگر در جنگ بوده‌اند، با میانجیگری اتحادیه اروپا ادامه داشته و گامی در جهت بهبود روابط آنان بوده است. 

نمایندگان مخالف دولت از اوایل مهرماه، در تلاش برای لغو توافقات با صربستان، با پرتاب گاز اشک‌آور به داخل ساختمان پارلمان، باعث ایجاد وقفه در جلسات آنان می‌شوند. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku