News   /   آسيا

تنش زدایی بین چین و تایوان؛ دیدار سران دو کشور

رهبران چین و تایوان بعد از نزدیک به هفتاد سال و برای اولین بار امروز (شنبه) در سنگاپور دیدار کردند.

رهبران چین و تایوان  بعد از نزدیک به هفتاد سال و برای اولین بار امروز (شنبه) در سنگاپور دیدار کردند.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در ابتدای این دیدار خطاب به ما اینگ جیو، رئیس تایوان گفت:«هیچ قدرتی نمی تواند ما را از هم جدا کند. ما یک خانواده هستیم.»

رئیس تایوان نیز خطاب به رئیس جمهور چین گفت دو طرف بعد از سالها دشمنی و رقابت باید احترام متقابل را رعایت کنند و اینکه ثمره این آشتی در آینده دیده می شود.

 ما در ادامه گفت:«اگرچه این اولین دیدار است. اما ما مانند دوستان قدیمی هستیم. در پشت سر ما تاریخ 60 ساله وجود دارد. در چشمان ما بجای دشمنی، میوه های دوستی دیده می شود.»

رابطه چین و تایوان طی 7 سال گذشته و با روی کار آمدن ما اینگ جیو به عنوان رئیس تایوان رو به بهبود بوده و همین امر مقدمات دیدار وی با رئیس جمهوری چین را فراهم آورده است.

چین پس از جنگ داخلی 1949 همواره برادعای خود مبنی برحق مالکیت خود بر تایوان تاکید دارد. دو کشور در دهه‌های گذشته رابطه دیپلماتیک نداشته‌اند.

استقبال نخست وزیر سنگاپور از رئیس جمهور چین برای دیدار با رئیس جمهور تایوان AFP©

انتشار خبر دیدار مقامات تایپه و پکن با اعتراض احزاب مخالف در تایوان روبرو شد. حزب پیشروی دموکرات که از احزاب مخالف دولت است، از تصمیم رئیس تایوان  که در اواخر دوره ریاست خود قرار دارد، به شدت انتقاد کرد. انتخابات ریاست تایوان قرار است در ژانویه سال بعد برگزار شود. قرار است همزمان با این دیدار تظاهراتی در تایپه برگزار خواهد شد.

رئیس تایوان روز شنبه پیش از حرکت به سنگاپور در فرودگاه تایپه در جمع خبرنگاران گفت: «به شما اطمینان می‌دهم تمام تلاش خود را برای دستیابی به اهداف تعیین شده بکار خواهم گرفت تا ضمن افزایش همکاری‌ها، صلح درمنطقه نیز گسترش یابد.»

ده ها نفر در آستانه سفر رئیس تایوان به سنگاپور، در اطراف فرودگاه تظاهرات کردند.

تظاهرات مخالفان دیدار رئیس تایوان با رئیس جمهور چین AFP©

ما اینگ جیو روز پنج شنبه نیز ابراز امیدواری کرده بود این دیدار سرآغازی برای شروع مذاکرات در عالی‌ترین سطح باشد؛ وی در عین حال تاکید کرد در حال حاضر شرایطی برای الحاق تایوان به چین وجود ندارد.

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku