News   /   آمريکا

وزارت خارجه امریکا: برداشت ترامپ از توافق هسته ای با ایران مضحک است

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه امریکا

وزارت خارجه امریکا برداشت دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا از توافق هسته‌ای با ایران مبنی بر اینکه این توافق، واشنگتن را مجبور به دفاع از ایران در برابر اسرائیل کرده است، مضحک خواند.

ترامپ پنج شنبه گفته بود که «چیزی در توافق با ایران هست که فکر نمی‌کنم مردم واقعاً آن را درک کرده و یا در مورد آن اطلاع داشته باشند و هیچ کس قادر به توضیح آن نیست، اینکه اگر کسی به ایران حمله کند، ما باید به دفاع از آنها (ایران) بپردازیم.»

وی افزود: «بنابراین، اگر اسرائیل به ایران حمله کند با توجه به این توافق، معتقدم می توان چنین قرائتی داشت که ما باید در کنار ایران علیه اسرائیل بجنگیم مگر اینکه آنها یک متمم و یا چیزی برای آن داشته باشند.»

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در مصاحبه با شبکه سی‌اِن‌اِن گفت این زبان برای توافق‌های هسته‌ای معمول است و «این مضحک است که پیشنهاد کنیم کسی (مرتکب یا مسئول) دفاع از تاسیسات هسته‌ای ایران شود.»

ترامپ به طور روشن به بخش 10 از پیوست سوم از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استناد کرده است. جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در قالب برجام بین ایران و گروه 1 + 5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان 23 تیر ماه در وین، پایتخت اتریش حاصل شد.

این بخش می‌گوید کشورهای غربی طرف قرارداد با ایران در برخی زمینه ها با ایران کار خواهند کرد. از جمله این زمینه‌ها می توان به «همکاری از طریق آموزش و کارگاه های آموزشی برای تقویت توانایی ایران به منظور محافظت (از تاسیسات هسته ای) و پاسخ به تهدیدات امنیت هسته‌ای از جمله خرابکاری و همچنین فراهم آوردن امنیت هسته‌ای مؤثر و پایدار و سیستم حفاظت فیزیکی» این تاسیسات اشاره کرد.

هارف گفت: «این ماده از برجام برای کمک به اقدامات امنیتی و ایمنی هسته‌ای ایران طراحی شده (و) در همان راستایی است که در برنامه‌های هسته‌ای دیگر (کشورها) در سراسر جهان استفاده شده است.»

سخنگوی وزارت خارجه امریکا افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این نوع از آموزش را به طور معمول فراهم می‌کند، همچنانکه این (اقدام) در جهت منافع همه کشورهایی است که مواد هسته‌ای را از (خطر) سرقت و حملات تروریستی و انواع خرابکاری حفظ کنند.»

هارف تاکید کرد: «این (ماده) بر هر گونه کمک از سوی گروه 1 + 5 و یا کشورهای دیگر متمرکز خواهد بود. با این حال، این ماده هیچ کشوری را متعهد به  شرکت در این نوع همکاری معمول (در زمینه) امنیت هسته‌ای نمی کند و این مضحک است که پیشنهاد کنیم کسی (مرتکب) دفاع از تاسیسات هسته ای ایران شود.»

جمهوریخواهان که هر دو مجلس کنگره را در اختیار دارند تقریباً به اتفاق آرا مخالف توافق هسته‌ای با ایران هستند زیرا آنها می‌گویند این توافق امتیازاتی بیش از حد به ایران می‌دهد و امنیت اسرائیل، متحد عمده امریکا در خاورمیانه را تهدید می‌کند.

کنگره در حال بررسی توافق هسته‌ای با ایران است و تا 26 شهریور در رد یا تائید آن رأی خواهد داد.

تحلیلگران می‌گویند نامزدهای جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آتی امریکا با توافق هسته‌ای مخالفت می‌کنند تا مانع خشم لابی طرفدار اسرائیل شوند و جلوی رقبای دموکرات خود را در هر گونه بهره برداری سیاسی مبنی بر حل مسأله هسته‌ای ایران بگیرند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku