ویکی لیکس: امریکا 98 درصد ارتباطات مخابراتی در امریکای جنوبی را رهگیری می‌کند

جولیان آسانژ، موسس پایگاه اینترنتی ویکی لیکس

جولیان آسانژ، موسس پایگاه اینترنتی ویکی لیکس فاش کرد که آژانس امنیت ملی امریکا تقریبا تمامی ارتباطات تلفنی در امریکای جنوبی را رهگیری می‌کند. 

آسانژ در گفت‌وگو با روزنامه‌ی ال موسترادور شیلی گفت 98 درصد از این ارتباطات در زمان مخابره از طریق امریکا به جهان، رهگیری می‌شوند.

وی در ادامه بر نقش غول‌های اینترنتی از جمله گوگل و فیس‌بوک در برنامه‌ جمع آوری اطلاعات آژانس امنیت ملی امریکا تاکید کرد.

ویکی‌لیکس و وب‌سایت اینترسپت اخیرا اطلاعات جدیدی را در خصوص شنود و جاسوسی از 29 مقام دولتی و اقتصادی برزیل از جمله مشاوران نزدیک دیلما روسف، رئیس‌جمهور این کشور منتشر کرده‌‌اند.

اسناد ویکی‌لیکس حاکیست آژانس امنیت ملی امریکا نه تنها از نزدیکان روسف شنود می‌کرده است بلکه برزیل را هدف جاسوسی اقتصادی قرار داده است.

این در حالی است که در ماه آوریل، در نشست امریکا در پاناما، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا به روسف اطمینان داد که آژانس امنیت ملی امریکا دیگر از رهبران کشورهای متحد خود جاسوسی نمی کند.

اسناد ویکی لیکس به تازگی از جاسوسی آژانس امنیت ملی از مقام‌های ارشد آلمانی و فرانسوی نیز پرده برداشته است.

ادوارد اسنودن، پیمان‌کار پیشین آژانس امنیت ملی امریکا از ژوئن 2013 انتشار اسناد طبقه‌بندی شده درباره‌ی فعالیت‌های گسترده جاسوسی آژانس امنیت ملی امریکا را آغاز کرد.

بر اساس بخشی از این اسناد، آژانس امنیت ملی امریکا، مکالمه‌های ضبط شده تلفنی میلیون‌ها شهروند امریکا و دیگر کشورهای جهان و همچنین رهبران سیاسی آنها را جمع‌‌آوری می‌کند.

ز س/س م ل/د ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku