News   /   آمريکا

گزارش: آاریکا جنگ مخفیانه را در افغانستان شدت می‌بخشد

عملیات شبانه نیروهای آمریکایی و افغان (تصویر آرشیوی)

گزارش‌ها حاکی از آن است که امریکا به رغم پایان ماموریت نیروهای نظامی خارجی در افغانستان، جنگ مخفیانه را در این کشور شدت می‌بخشد.

روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» پنج شنبه در گزارشی اعلام کرد واشنگتن حملات مخفیانه شبانه خود را در افغانستان از اکتبر سال گذشته افزایش داده است. این حملات زمانی شدت یافت که نیروهای امریکایی و افغان در آن زمان یک دستگاه لپ تاپ که گفته می‌شد حاوی اطلاعاتی مربوط به طرح‌های حملات تروریستی در افغانستان و پاکستان است را یافتند.

این روزنامه به نقل از مقامات امریکایی و افغان که نمی‌خواستند نامشان فاش شود اعلام کرد نیروهای امریکایی در بسیاری از این حملات نقش نظامی مستقیم ایفا می‌کنند و صرفا در نقش مشاور ظاهر نمی‌شوند.

یک مقام امنیتی پیشین افغان به نیویورک تایمز گفت: «این عملیات هنوز هم مخفیانه انجام می‌شود. جنگ رسمی برای امریکایی‌ها، یعنی آن بخش از جنگ که قابل مشاهده است، به اتمام رسید. تنها جنگ مخفیانه است که همچنان ادامه دارد. این [جنگ مخفیانه] با شدت ادامه دارد.»

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا روز پنج شنبه گفت: «به وضوح اعلام کردیم عملیات مبارزه با تروریسم به عنوان بخشی از ماموریت ما در افغانستان ادامه دارد.»

وی افزود: «ما همچنین آشکارا اعلام کردیم این عملیات را با همکاری افغان‌ها انجام می‌دهیم تا تهدیدها علیه نیروهایمان، شرکایمان و منافعمان را از بین ببریم.»

نیروهای تحت رهبری امریکا به طور رسمی در ماه دسامبر به عملیات خود در افغانستان پایان دادند و تنها 13 هزار و 500 نیرو در نقش مستشار در این کشور باقی ماندند.

حملات شبانه نیروهای خارجی به دلیل بر جای گذاشتن تلفات غیرنظامی خشم مردم افغانستان را برانگیخته بود.

امریکا و هم‌پیمانانش به عنوان بخشی از جنگ به اصطلاح علیه ترور واشنگتن به افغانستان در سال 2001 حمله کردند.

ریک روزوف، یک فعال مخالف جنگ ماه گذشته در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت ارتش امریکا قصد دارد برای مدت «نامعلوم» در افغانستان بماند و در سال‌های آتی در خاک این کشور به اجرای عملیات بپردازد.

روزوف گفت: «جنگ [در افغانستان] در آینده نزدیک به پایان نمی‌رسد. نیروهای نظامی غربی که بیش از 13 است در این کشور حضور دارند...برای مدتی نامعلوم در آنجا حضور خواهند داشت.»

وی گفت: «تلاش برای به تصویر کشیدن خروج کامل نیروهای نظامی و پایان خشونت‌های مسلحانه در این کشور به طور عمده دارای انگیزه‌های سیاسی بوده و دلیل آن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال آینده است.»

م ع/د ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku