​عملیات آزادسازی موصل؛ هلاکت دست‎کم 106 تروریست عضو داعش

نیروهای عراقی در روستای ابو شویحه در جنوب موصل، مرکز اداری استان نینوا در شمال عراق (11 آبان 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

عملیات آزادسازی شهر موصل از چنگال داعش در حالی وارد هفدهمین روز خود شده‌است که نیروهای عراقی طی چند عملیاتِ اخیرِ خود، دست‎کم 106 تروریست عضو گروه داعش را به هلاکت رسانده‌‎اند.

عملیات آزادسازی شهر موصل، مرکز استان نینوا در شمال عراق، از تاریخ 26 مهر آغاز شد و ده‌ها هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس عراق با همراهی نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه‎های کُرد، از جهت‎های مختلف به سمت پایتخت خودخواندۀ گروه تروریستی داعش در عراق، پیشروی کردند.

در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از آزادسازی ده‌ها روستا و شهر در حومۀ موصل منتشر شده و به گفتۀ ناظران، موفقیت‎ نیروهای عراقی فراتر از حد انتظار بوده‌است.

براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، جنگنده‌‎های اف-16 ارتش عراق محل برگزاری نشستی با حضور سرکردگان گروه داعش را در یک هتل در شهر موصل بمباران کردند که در پی این حمله 67 تروریست به هلاکت رسیدند.

همچنین نیروهای مردمی روستای خبیرات، ام شنین و الحویش را در غرب موصل آزاد کردند.

در همین حال نیروهای پلیس فدرال نیز روستای منکار در شمال منطقه شوره در جنوب شهر موصل را آزاد کردند.

بر اساس گزارش‌ها،  نیروهای پلیس وارد روستای قاهره در منطقه حمام العلیل در جنوب موصل شده و در حال پیشروی برای آزادی کامل منطقه مذکور هستند.

نیروهای عراقی 6 روستای دیگر در جنوب موصل را آزاد کردند. بنا به گزاش سایت اعلام حربی نیروهای مردمی روستاهای الشلهوب، الخرار، ابوغلاوین و بزونه همچنین روستاهای خفسان و بزیره را در منطقه حمام العلیل آزاد کردند. 

 پیشروی نیروهای عراقی در نزدیکی فرودگاه موصل

شاکر جودت فرمانده نیروهای پلیس فدرال بیان کرد نیروهای عراقی در فاصله 16 کیلومتری فرودگاه موصل قرار دارند. رسانه های عراقی از آزادی کامل جاده سایلو در بزوایا شرق موصل خبر دادند.

سایت السومریه نیوز در این راستا نوشت یگانی از ارتش عراق یک خودروی بمب گذاری شده وابسته به گروه تروریستی داعش را در پایگاه هوایی سعد در شمال شهر رطبه در استان انبار منهدم کردند.

نیروهای بسیج مردمی عراق نیز روستای ابوعظام در جنوب‌غرب موصل را از تروریست‎های داعش پس گرفتند.

نیروهای بسیج مردمی عراق در روستای ابو شویحه در جنوب موصل (11 آبان 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

گروه رسانۀ جنگ عراق (الإعلام الحربی) گزارش داد ارتش عراق در ادامۀ پیشروی‌های خود به سمت موصل، 29 تروریست را در منطقۀ غابات در جنوب‌غرب‎ موصل کشته و 25 تن دیگر از آن‎ها را زخمی کرده‌است.

براساس این گزارش، 10 تروریست دیگر نیز که مسئول حفاظت از انبارهای تسلیحات و تجهیزات در شهر موصل بودند، در حملات هوایی به پایگاه‎‏هایشان کشته و 15 تن دیگر از آن‎ها زخمی شدند.  

این انبارها حاوی خمپاره و انواع سلاح‎ها و همچنین دارای مکانی برای آماده‌‏سازی خودروهای بمب‌گذاری‌‏شده بودند.

مواضع تروریست‎های داعش از جمله سه تونل در روستاهای نجموک، تل یابس و عباس در حومۀ موصل نیز در حملات هوایی منهدم شدند.

اعلام الحربی همچنین گزارش داد که یک انبار تجهیزات نظامی داعش در منطقۀ شلالات و انباری دیگر در محلۀ تطلیعه در بخش تلعفر در حومۀ غربی موصل کشف شده‌اند.

تصویری از کشف انبار تجهیزات نظامی داعش در منطقۀ شلالات و انباری دیگر در محلۀ تطلیعه در بخش تلعفر در حومۀ غربی موصل (عکس از اعلام الحربی)
تصویری از کشف انبار تجهیزات نظامی داعش در منطقۀ شلالات و انباری دیگر در محلۀ تطلیعه در بخش تلعفر در حومۀ غربی موصل (عکس از اعلام الحربی)
تصویری از کشف انبار تجهیزات نظامی داعش در منطقۀ شلالات و انباری دیگر در محلۀ تطلیعه در بخش تلعفر در حومۀ غربی موصل (عکس از اعلام الحربی)

این گزارش می‌افزاید که یک انبار حاوی گاز خردل و محل تولید موشک کاتیوشا در محلۀ صناعه در بخش شرقیِ موصل نیز منهدم شده‎است. 

طی چند ماه گذشته، عراق در حال آماده‌سازی برای حمله به گروه تروریستی داعش در موصل، پایتخت خودخواندۀ این گروه در شمال عراق، بوده‌است. این شهر سال 2014 به اشغال داعش درآمد.

نیروهای عراقی در یک سال گذشته موفق شدند به طور چشمگیری تروریست‌های داعش را به عقب رانده و کنترل شهرهای مهمی نظیر بیجی، تکریت، رمادی و در نهایت فلوجه را از تکفیریها پس بگیرند.

عملیات آزادسازی فلوجه در استان الانبار از سوم خرداد امسال با مشارکت حدود 22 هزار نیروی ارتش، پلیس، یگان مبارزه با تروریسم، بسیج مردمی و عشایر عراق آغاز شده بود. این شهر در حدود 50 کیلومتری غرب بغداد، پایتخت عراق، قرار دارد و از اوایل سال 2014 در تصرف داعش بود.

دولت بغداد پس از آن وعده داد که موصل، دومین شهر بزرگ عراق، مقصد بعدی نیروهای ارتش این کشور خواهد بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku