اخبار لحظه‌به‌لحظه از موصل؛ آزادی حدود چهل روستای دیگر

تصویری از نیروهای دولتی عراق و یگان‌های بسیج مردمی در حال پیشروی به سمت روستای «عین نصیر» در جنوب موصل در جریان عملیات آزاد سازی موصل از تصرف تروریست‌های تکفیری داعش (8 آبان 95)

عملیات آزادسازی شهر موصل از چنگال داعش در حالی وارد شانزدهمین روز خود شده‌است که نیروهای عراقی حدود 40 روستای دیگر در غرب این شهر را آزاد کرده‌اند.

عملیات موصل از تاریخ 26 مهر با فرمان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، آغاز شد و ده‌ها هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس عراق با همراهی نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه‎های کُرد، از جهت‎های مختلف به سمت پایتخت خودخواندۀ گروه تروریستی داعش در عراق، پیشروی کردند.

در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از آزادسازی ده‌ها روستا و شهر در حومۀ موصل منتشر شده و به گفتۀ ناظران، موفقیت‎ نیروهای عراقی فراتر از حد انتظار بوده‌است.

در ادامه مجموعه‌‎ای از تازه‌ترین تحولات در عملیات آزادسازی موصل ارائه می‌شود:

** منابع عراقی از کشته شدن مسئول اتاق عملیات داعش در بخش شرقی موصل خبر می‌دهند. پایگاه خبری السومریه نیوز گزارش داد ابویعقوب به همراه یکی از همراهانش در منطقه شلالات کشته شده است. تلویزیون رسمی عراق از ورود نیروهای عراقی به منطقه الشلالات (آبشارها) در شمال شهر موصل خبر می‌دهد.

**به گزارش وردنا، نیرهای عراق محله السماح در شرق موصل را به طور کامل آزاد کردند. منابع عراقی همچنین از آزادی روستای الخویتله در غرب ور وستای کوکجلی در شرق موصل خبر دادند. نیروهای مردمی عراق نیز اعلام کردند داعش زنانی را با کمربندهای انفجاری در میان خانواده‌های آوراه پراکنده کرده است.

** به گزارش السومریه نیوز، داعش دهها تن از مجروحان خود را از بیمارستان‌های موصل خارج و به مکان‌هایی نامعلوم منتقل کرده است. منابع عراقی اعلام کردند احتمالاً داعش این افراد را به سمت رقّه در سوریه منتقل کرده است. این منابع با بیان اینکه داعش بسیاری از تجهیزات بیمارستانی را نیز با خود برده است، گفتند گمان می‌رود داعش در پی ساخت مراکز درمانی میدانی در محله‌های امن‌تر است.

**تلویزیون رسمی عراق از کنترل نیروهای عراقی بر ساختمان تلویزیون موصل در بخش چپ رود دجله خبر داد. فرمانده نیروهای مبارزه با تروریسم عراق اعلام کرد نیروهای تحت امرش وارد ساختمان شده‌اند.

** یک منبع نظامی اعلام کرد نیروهای یگان هوایی ارتش عراق ابو طارق الحیالی فرمانده «جند الخلافه» گروه تکفیری داعش را در یک حمله هوایی در مرکز شهر موصل به هلاکت رساندند.

** نیروهای امنیتی عراق در ادامه پیشروی‌های خود در منطقه کوکجلی 25 تروریست داعشی را به هلاکت رسانده و 5 تن دیگر را به اسارت گرفته، همچنین 5 روستا را آزاد کردند.

** گروه بدر وابسته به نیروهای مردمی از آزادی روستاهای ام سیجان، ام العظام و الصیاد همچنین روستاهای ابو حجیره ،خبیرات و حمزه در غرب موصل خبر داد.

** احمد اسدی، سخنگوی نیروهای مردمی عراق، از آزادی 39 روستا در بخش غربی شهر موصل خبر داد. در این عملیات 26 تن از عناصر تروریستی به هلاکت رسیدند و یک عامل بمب‌گذار نیز در پی منفجر شدن کمربند انفجاری‌اش کشته شد.

تصویری از نیروهای عراقی و نیروهای بسیج مردمی در جنوب موصل (8 آبان 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

** سایت السورمیه نیوز به نقل از ابوآلا ولائی، دبیر کل گردان سید الشهداء، گزارش داد نیروهای این گردان حملۀ انتحاری گروه تروریستی تکفیری داعش با یک خودروی بمب‌گذاری شده را خنثی کردند.

ولائی افزود در این عملیات 12 تن از عناصر تروریستی در روستای عسیله در غرب موصل به هلاکت رسیده و 2 تن نیز به اسارت نیروهای امنیتی درآمدند.

** عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات قادمون یا نینوا، نیز گفت نیروهای پلیس اتحادیۀ روستای سروج در 5 کیلومتری شمال شوره و روستاهای حسونۀ کوچک و حسونۀ بزرگ را  آزاد کردند. وی ادامه داد در محورهای شمالی موصل هم روستاهای نجموک، تل یابس و شلالات آزاد شدند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku