«تلاش داعش برای انتقال 25 هزار غیرنظامی به موصل»

تصویر غیرنظامیانی که از روستای تحت تصرف عناصر در حوالی موصل گریخته‌اند. (11 آبان 95، عکس از رویترز)

یکی از مقام‌های سازمان ملل با اشاره به برخی گزارش‌ها در عراق اعلام کرد گروه تروریستی داعش سعی کرده است هزاران غیرنظامی را به موصل منتقل کند.

راوینا شامداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، سه‌شنبه گفت داعش سعی داشت با استفاده از ده‌ها کامیون و مینی‌بوس 25 هزار غیرنظامی را شبانه از شهر حمام‌العلیل به موصل منتقل کند.

شامداسانی ادامه داد این گروه تروریستی احتمالاً می‌خواسته از این غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

این مقام سازمان ملل خاطر نشان کرد بسیاری از کامیون‌های اعزام‌شده به منطقۀ تلعفر به خاطر گشت‌های هوایی مجبور به بازگشت شدند اما برخی از اتوبوس‌ها به روستای البوسیف واقع در 15 کیلومتری شمال حمام‌العلیل رسیده‌اند.

وی افزود: «ما برای این غیرنظامیان و ده‌ها هزار غیرنظامی دیگری که گفته می‌شود داعش به زور در دو هفتۀ گذشته جابجا کرده‌است، به شدت نگرانیم.»

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل ادامه داد عناصر داعش مردم را به نزدیکی‌های موصل منتقل می‌کنند و آنها را در مجاورت دفاتر و تأسیساتی که ممکن است هدف نظامی محسوب شوند، اسکان می‌دهند.

نیروهای مردمی عراق در حال پیشروی به سوی موصل (10 آبان 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

شامداسانی همچنین گفت تروریست‌های داعش شنبه حدود 40 عضو سابق نیروهای امنیتی عراق را کشته و جسد آنها را در رودخانۀ فرات انداخته‌اند.

وی خاطرنشان کرد این 40 نفر در میان غیرنظامیانی بودند که داعش از منطقۀ الشوره و روستاهای اطراف حمام‌العلیل ربوده بود.

این مقام سازمان ملل تصریح کرد: «آنها برخی از افرادی را که می‌ربایند به قتل می‌رسانند به ویژه نفراتی که سابقاً جزء نیروهای امنیتی عراق بوده‌اند.»

عملیات موصل از تاریخ 26 مهر با فرمان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، آغاز شد و ده‌ها هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس عراق با همراهی نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه‎های کُرد، از جهت‎های مختلف به سمت پایتخت خودخواندۀ گروه تروریستی داعش در عراق، پیشروی کردند.

در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از آزادسازی ده‌ها روستا و شهر در حومۀ موصل منتشر شده و به گفتۀ ناظران، موفقیت‎ نیروهای عراقی فراتر از حد انتظار بوده‌است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku