وزیر سعودی: مواضع ترامپ باعث دلگرمی‌ ما شد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست عربی-امریکایی در ریاض، پایتخت عربستان 31 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک وزیر سعودی می‌گوید عربستان به خاطر رویکردی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در مورد مسائل منطقه گرفته، دلگرم شده است.

خالد الفالح، وزیر انرژی، صنعت و معدن عربستان، در حاشیۀ نشست عربی – امریکایی در ریاض به خبرگزاری فرانسه گفت از موضعی که دولت ترامپ اتخاذ کرده، «بسیار دلگرم شده‌ایم».

این وزیر سعودی، امریکا را «رهبری بزرگ» خواند و بر اتحاد چند دهه‌ای بین ریاض و واشنگتن تأکید کرد.

وی در حالی از دلگرمی مقامات عربستان از ترامپ سخن می‌گوید که ریاض از منتقدان دولت قبلی امریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران بود.

ترامپ که خود نیز از منتقدان توافق هسته‌ای با ایران بود، عملاً به آن پایبند مانده است.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، و ترامپ شنبه در دیداری توافق‌نامه‌ای موسوم به «چشم‌انداز استراتژیک» را امضا کردند که در جهت تقویت همکاری نظامی، اقتصادی و راهبردی دو کشور تنظیم شده است.

امضای توافق‌نامه‌ای موسوم به «چشم‌انداز استراتژیک» از سوی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در ریاض، 30 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس‌جمهور امریکا شنبه توافق تسلیحاتی به ارزش تقریبی 110 میلیارد دلار را با عربستان سعودی نهایی و آن را تا سقف 350 میلیارد دلار در یک دورۀ ده‌ساله تمدید کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای ادعا کرده است: «این بستۀ تجهیزات و خدمات دفاعی از امنیت بلندمدت عربستان سعودی و منطقۀ خلیج (فارس) در برابر تهدیدهای ایران حمایت می‌کند و با افزایش توانایی ریاض در مشارکت در عملیات ضد تروریستی در سراسر منطقه، کاهش بار (مسئولیت) ارتش امریکا در اجرای این عملیات‌ را در پی خواهد داشت.»

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان و رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشستی دوجانبه در ریاض، 30 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در ریاض گفت: «امروز، روزی واقعاً تاریخی در روابط پادشاهی عربستان سعودی و ایالات‌متحده بود. ما معتقدیم این آغاز نقطۀ عطف در روابط بین ایالات‌متحده و جهان عرب و اسلام است.»

این حمایت تسلیحاتی در حالی است که عربستان مسئول کشتار و جنایات متعدد علیه غیرنظامیان یمنی در طی 2 سال تجاوز نظامی‌اش به این کشور شناخته شده است.

ترامپ در دیدارش با محمد بن نایف، ولیعهد عربستان، از ریاض به خاطر «سرمایه‌گذاری فوق‌العاده» در امریکا تشکر کرد.

گفتنی است خانوادۀ سلطنتی عربستان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشتۀ امریکا از هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها و رقیب جدی ترامپ، حمایت کرد اما برخلاف انتظار آن‌ها، ترامپ پیروز انتخابات شد.

گزارش‌ها به نقل از یک شاهزاده سعودی حاکی است ریاض تا 20 درصد هزینه‌های انتخاباتی هیلاری کلینتون را تأمین کرده بود.

از 19 هواپیماربایی که عامل اجرای حملات 11 سپتامبر بودند 15 نفر تبعه سعودی بودند. شواهد حاکی است آنان با برخی مقامات بلندپایۀ سعودی در ارتباط بوده‌اند. حدود سه هزار نفر در حملات 11 سپتامبر 2001 کشته شدند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku