News   /   آسيا   /   تلگرام

پکن: ادعای رهگیری هواپیمای امریکا با واقعیت تطابق ندارد

هواپیمای دبلیو‌سی-135 نیروی هوایی ارتش امریکا (تصویر آرشیوی)

دولت پکن ادعای اخیر واشنگتن مبنی بر اینکه جت‌های چینی یک هواپیمای نظامی امریکا را هفته گذشته رهگیری کرده‌اند، رد کرده است.

وزارت دفاع چین جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اظهارات طرف امریکایی با واقعیت تطابق ندارد.»

در این بیانیه آمده است: «یک هواپیمایی شناسایی امریکا در 27 اردیبهشت در حریم هوایی دریای زرد در چین... مشغول انجام عملیات بود و جنگنده‌های چینی برای شناسایی و بررسی آن مطابق با قوانین وارد عمل شدند.»

مقام‌های چینی این رهگیری را «حرفه‌ای» و «ایمن» قلمداد کردند.

ارتش امریکا پیش از این اعلام کرده بود یک هواپیمای دبلیو‌سی-135 آن مشغول انجام «مأموریت متعارف» در حریم هوایی بین‌المللی بود که دو جنگنده چینی آن را رهگیری کردند.

نیروی هوایی امریکا در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد: «هواپیمای دبلیو‌سی-135 مطابق با قوانین بین‌المللی مشغول انجام عملیات بود. ما همچنان مشغول بررسی این حادثه هستیم ولی گزارش‌های اولیه خدمه هواپیمای امریکایی حاکی از غیرحرفه‌ای بودن این اقدام است.»

به گفته مقام‌های امریکایی، مأموریت این هواپیما یافتن علائم فعالیت‌های هسته‌ای و ردیابی مواد رادیواکتیو در حریم هوایی بین‌المللی در این منطقه بوده است.

در همین حال، دولت پکن امریکا را به توقف اینگونه مأموریت‌های شناسایی فراخواند تا از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری شود.

وزارت دفاع چین تأکید کرد: «عملیات‌های شناسایی مکرر ارتش امریکا علت اصلی مشکلات ایمنی بین نیروهای دریایی و هوایی چین و امریکا است.»

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku