News   /   ايران

بیانیۀ وزارت خارجه دربارۀ اقدام متقابل ایران علیه برخی افراد و نهادهای امریکایی

تصویری از سردرِ وزارت خارجۀ جمهوری اسلامی ایران

وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی بیانیه‌ای دربارۀ اقدام متقابل علیه برخی افراد و نهادهای امریکایی منتشر کرد.

به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی،سخنگوی وزارت خارجۀ ایران در کانال تلگرامی خود بیانیۀ این وزارتخانه را دربارۀ اقدام متقابل علیه برخی افراد و نهادهای امریکایی منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «امروز دولت جدید آمریکا در اجرای تعهدات برجامی آن کشور اقدام به تمدید اسقاطیه تحریم‌های کنگره آمریکا نموده و بدین ترتیب به توقف اجرای این تحریم‌ها ادامه داد.»

این بیانیه افزود: «همزمان همان گونه که با توجه به عملکرد دولت جدید آمریکا پیش بینی می‌شد، این دولت برای کمرنگ کردن تبعات مثبت اجرای این تعهد برجامی خود، اقدام به فضاسازی منفی و اعمال فشارهای جانبی با صدور همزمان گزارش به کنگره پیرامون اتهامات واهی و بی اساس در سایر حوزه‌ها و نیز اضافه کردن نام تعدادی از افراد و شرکت‌های ایرانی به فهرست تحریم‌های موشکی نمود.»

در این بیانیه خاطر نشان شده است: «جمهوری اسلامی ایران سوءنیت دولت آمریکا در تلاش برای کاهش آثار مثبت اجرای تعهدات برجامی آن کشور با افزودن افراد حقیقی و حقوقی به فهرست تحریم‌های فرامرزی یکجانبه و غیرقانونی آن کشور را محکوم نموده و آن را غیرقابل قبول و مغایر با موازین حقوق بین الملل می‌داند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده ضمن تاکید بر حق مسلم و قانونی خود برای ارتقاء توانمندی‌های دفاعی کشور، تصریح می‌نماید که به منظور حفظ و حراست از حاکمیت، استقلال سیاسی و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، برنامه موشکی خود را که هیچگونه مغایرتی با تعهدات بین المللی ایران و قطعنامه 2231 ندارد، با قوت و اقتدار و براساس برنامه ریزی خود ادامه خواهد داد.»

در این بیانیه تصریح شده است: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان عمل متقابل، در اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی و در پاسخ به اقدام غیرقانونی دولت آمریکا، پیرو بیانیه مورخ ۱۵ بهمن ماه 1395، 9 فرد و شرکت آمریکایی را که سابقه اثبات شده‌ای در نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی از طریق مشارکت و معاونت مستقیم یا غیرمستقیم در ارتکاب جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی یا اقدامات تروریستی این رژیم، مشارکت و معاونت در حمایت از تروریسم تکفیری و سرکوب مردم منطقه و یا مشارکت موثر در اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند، به فهرست افراد حقیقی و حقوقی تحت تحریم جمهوری اسلامی ایران افزوده و فهرست بروز شده مزبور را پس از طی مراحل تصویب توسط مراجع ذیصلاح داخلی منتشر خواهد کرد.»

وزارت خزانه‌داری امریکا 2 مقام ایرانی را تحریم کرد

در همین حال، وزارت خزانه‌داری امریکا نام دو مقام دفاعی ایران، یک شرکت ایرانی و اعضای یک شبکۀ مستقر در چین را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

تصویر پرچم ایران، کشورهای 5+1 و اتحادیۀ اروپا
تصویر پرچم ایران، کشورهای 5+1 و اتحادیۀ اروپا

در بیانیۀ این وزارتخانه آمده است: «مقام‌های ایرانی و یک شبکۀ مستقر در چین که از سوریه حمایت و اقلامی را برای پیشبرد برنامۀ تسلیحات بالستیک ایران تأمین می‌کنند، هدف این تحریم‌ها هستند.»

امریکا مدعی است آزمایش‌های موشکی ایران ناقض قطعنامۀ 2231 سازمان ملل است که ژوئیۀ 2015 در حمایت از توافق هسته‌ای تصویب شد.

مقام‌های ایرانی با رد این ادعا می‌گویند آزمایش‌های موشکی را در قالب بخشی از برنامۀ تقویت توانمندی‌های دفاعی خود انجام می‌دهند.

این اقدام در حالی صورت گرفت که دولت ترامپ کاهش تحریم‌های ایران را تمدید کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، پس از ترک پایگاه هوایی اندروز در مریلند سوار هواپیما می‌شود، 27 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، پس از ترک پایگاه هوایی اندروز در مریلند سوار هواپیما می‌شود، 27 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزارت خارجۀ امریکا چهارشنبه (27 اردیبهشت) اعلام کرد واشنگتن در ادامۀ اجرای توافق هسته‌ای بین ایران و 6 قدرت جهانی «به کاهش تحریم‌ها» ادامه می‌دهد.

طبق این توافق که برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) نام دارد ایران توافق کرد بخش‌هایی از برنامۀ صلح‌آمیز هسته‌ای خود را در ازای لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با برنامۀ هسته‌ای محدود کند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، چند روز پیش از ترک کاخ سفید این کاهش تحریم‌ها را تمدید کرد. برخی از این موارد درصورتی‌که ترامپ آن‌ها را تمدید نمی‌کرد، منقضی می‌شدند.

برخی مقام‌های رسمی که به نامشان اشاره نشد پیش‌تر به رویترز گفته بودند واشنگتن به مقام‌های ایرانی اطلاع داده که این کاهش تحریم‌ها ادامه خواهد یافت.

تیموتی او تول، وکیل حقوقی در امور تحریم‌ها، به فایننشیال تایمز گفت: «اگر آن‌ها کاهش تحریم‌ها را تمدید نکنند با آشفتگی بزرگی روبرو می‌شوند. ایران هیچ مانعی برای ازسرگیری مجدد برنامۀ هسته‌ای خود نخواهد داشت.»

این تصمیم چالش بزرگی برای ترامپ محسوب می‌شود که از منتقدان این توافق بوده است.

وی در رقابت‌های انتخاباتی خود بارها از برجام انتقاد و در آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش نیز ایران را به «عمل نکردن به روح» این توافق متهم کرد.

این در حالی است که جان کری، وزیر خارجۀ پیشین امریکا و کارشناسان امنیت ملی دولت باراک اوباما از یک سازمان جدید موسوم به «دیپلماسی کار می‌کند» حمایت می‌کنند که هدف آن دفاع از توافق هسته‌ای است.

کری اندکی پیش از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ گفته بود توافق هسته‌ای یکی از پیروزی‌های سیاست اوباما بود و هشدار داد لغو آن به شیوه‌ای جبران‌ناپذیر به امریکا صدمه می‌زند.

تمدید کاهش تحریم‌های ایران در آستانۀ برگزاری دوازدهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در 19 می (29 اردیبهشت) صورت می‌گیرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku