News   /   آسيا

کرزای: داعش ساخته و پرداختۀ امریکا است

حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق افغانستان

حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق افغانستان، امریکا را مسئول ظهور داعش در کشورش خواند و افزود واشنگتن با این گروه تروریستی همدست است.

کرزای در مصاحبۀ اختصاصی با شبکۀ فاکس نیوز که هفتۀ جاری منتشر شد، افزود: «داعش محصول امریکا است. داعش سال 2015 در زمان حضور امریکا ظهور کرد.»

وی در ادامه گفت به‌طور منظم گزارش‌هایی دربارۀ پرتاب محموله‌های تدارکاتی برای تروریست‌های داعش در مرز افغانستان و پاکستان از بالگردهای ناشناس دریافت می‌کند و افزود واشنگتن «باید دراین‌باره توضیح دهد.»

کرزای همچنین به پرتاب بمب موسوم به مادر بمب‌ها در استان ننگرهار در شرق این کشور از سوی امریکا اشاره کرد و افزود واشنگتن این حمله را با پیکارجویان داعش «هماهنگ» کرده بود.

این بمب که بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای ارتش امریکا بود اواخر فروردین علیه مواضعی که گفته می‌شد مواضع داعش در ننگرهار است استفاده و به کشته شدن حدود 100 نفر منجر شد.

کرزای که از سال 2004 تا 2014 میلادی رئیس‌جمهور افغانستان بود، افزود «داعش (پیش‌ازاین آزمایش) اکثر (خانواده‌ها و پیکارجویان) خود را از محل تخلیه کرده بود بنابراین این یک حملۀ هماهنگ شده بود. این گروه صرفاً آلت دست امریکا است.»

وی با اشاره به اینکه این بمباران «عملیات مشترک امریکا- داعش بود»، تأکید کرد: «ابتدا داعش افراد خود را از محل خارج کرد و بعد امریکا آن بمب عظیم را آزمایش کرد.»

تصویری از بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای ارتش امریکا
تصویری از بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای ارتش امریکا

کرزای افزود: «آنها (امریکا) فکر می‌کنند اینجا یک سرزمین بدون صاحب است که می‌توانند در آن آزمایش و بدرفتاری کنند اما اشتباه می‌کنند. ما مردم بسیار وطن‌پرستی داریم که اجازۀ این کار را نمی‌دهند.»

این تحولات در حالی روی می‌دهد که ارتش امریکا نقشۀ استقرار هزاران نیروی دیگر را در افغانستان در سرمی‌پرورد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، پنتاگون خواهان استقرار 3 تا 5000 نیروی نظامی است که گفته می‌شود عمدتاً به ارائۀ مشاوره و کمک به یگان‌های ارتش و پلیس افغانستان در نبرد با طالبان می‌پردازند.

امریکا در حال حاضر حدود 8400 سرباز در افغانستان مستقر کرده است که در کنار 5000 نظامی دیگر از کشورهای ناتو در این کشور جنگ‌زده حضور دارند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku