نخستین مناظرۀ کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران

نخستین مناظرۀ کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در مورد «مسائل اجتماعی» است.

نخستین مناظرۀ کاندیداهای دوازدهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برگزار شد.

 این مناظره از حدود ساعت 16:30 آغاز شد و به‌طور زنده از شبکه اول سیما، شبکه بین‌المللی خبر و رادیو ایران  پخش شد.

حسن روحانی، سید مصطفی آقامیرسلیم، اسحاق جهانگیری، سید ابراهیم رئیسی، سید مصطفی هاشمی‌طبا و محمدباقر قالیباف در این مناظره به «مسائل اجتماعی» پرداختند.

بنا بر اعلام کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی، موضوع دو مناظرۀ زندۀ بعدی در مورد اقتصاد و سیاست خواهد بود.

مرتضی حیدری، مجری اولین مناظره‌ انتخابات ریاست جمهوری بود.

مصطفی میرسلیم در فرصت 4 دقیقه‌ای که در اختیارش قرار گرفته بود به بحث مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه‌نشینی پرداخت. وی سیاست‌گذاری‌ها در این خصوص را موردانتقاد قرار داد.

سید مصطفی آقامیرسلیم

بر اساس قرعه‌کشی، سید ابراهیم رئیسی دومین نفری بود که در جایگاه قرار گرفت تا در فرصت 4 دقیقه‌ای خود به سؤال مجری در مورد برنامه‌هایش برای کاهش فاصلۀ طبقاتی و افزایش عدالت اجتماعی پاسخ دهد.

سید ابراهیم رئیسی، تحقق عدالت اجتماعی را یکی از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت فاصله طبقاتی به‌هیچ‌عنوان زیبنده نیست.

وی راهکار این مشکل را در افزایش یارانه‌های دهک‌های پایین جامعه و همچنین توانمندسازی افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی دانست.

رئیسی حل مشکل مسکن، شغل و درآمد مردم و همچنین اصلاح نظام مالیاتی را در کاهش فاصلۀ طبقاتی بسیار مؤثر دانست.

رئیسی در فرصت پاسخگویی خود نیز گفت: «کاخ‌نشینی و کوخ‌نشینی را نمی‌پسندیم. زندگی اشرافی سازگاری با نظام ندارد. برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری باید به‌نوعی باشد که فاصله طبقاتی را کمتر کند تا شاهد عدالت اجتماعی باشیم آن‌هم نه در سخن، بلکه در عمل و اقدام. این می‌تواند جلوی بسیاری از رانت‌ها و فسادها را بگیرد.»

وی افزود: «فاصله طبقاتی هیچ نسبتی با عدالت اجتماعی ندارد و حتماً باید برویم دنبال کمتر و کمتر کردن آن. هم از آمار بیکاران کاسته شود هم آن‌ها که جیبشان خالی است دولت کمک کند. ما حق خود محرومان را می‌خواهیم بدهیم؛ حق خودشان است و اصلاً اینکه دولت بزرگ می‌شود در کار نیست. اصل کار این است که از تولید حمایت کنیم ولی برخی هستند که همین‌الان باید کمک کنیم.»

هاشمی‌طبا به‌عنوان نفر سوم در جایگاه قرار گرفت و در پاسخ به سؤال مجری در مورد طرحش برای مسکن گفت: «ما اصولاً اگر بخواهیم همه معلول‌ها را موردتوجه قرار دهیم، به‌جایی نمی‌رسیم. باید علت‌هایی که این مشکلات را به وجود آورده‌اند، بررسی کنیم، چراکه در برخی مشکلات فاصله علت‌هاست و ما باید زمینه‌هایی که این مشکلات را به وجود آورده‌اند را بررسی کنیم.»

وی افزود: «دولت حرکت خوبی را در بحث مسکن داشته و خدمات بسیار زیادی را ارائه کرده، اما حقیقت این است که باید مشکلات با دقت موردبررسی قرار گیرد. اینکه بگویند ما درآمد ملی را افزایش می‌دهیم و مشکل مسکن را حل می‌کنیم، باید در نظر گرفت.»

هاشمی طبا گفت: «ما باید برای اشتغال جوانان اقدامات جدی داشته باشیم، به نظرم مشکل مسکن در شرایطی حل می‌شود که ما مشکل اشتغال را حل کنیم. اگر مسئله اشتغال حل شود، مشکل مسکن هم حل خواهد شد و این مسئله قابل حل‌وفصل است.»

به قید قرعه، حسن روحانی به‌عنوان نفر چهارم در جایگاه قرار گرفت.

مجری از وی پرسید: مشکل ازدواج جوانان را ناشی از چه عللی می‌دانید و برنامه شما برای فائق آمدن بر این مشکل و افزایش چشمگیر ازدواج‌های موفق و پایدار چیست؟

روحانی پاسخ داد: «اولین مشکلی که هست اشتغال است و فضایی که در جامعه باید به وجود بیاید برای امید به آینده. اولین اقدامی که باید در جامعه انجام دهیم برای مسائل اجتماعی‌مان، چه ازدواج و چه سایر مسائل مسئله‌ ایجاد امید نسبت به آینده است.»

روحانی افزود: «زمانی که جامعه نسبت به آینده خود در تردید باشد هر روز یک تهدیدی جامعه‌اش را بتواند تحت‌فشار قرار دهد آینده برایش روشن نباشد هرروز یک تهدید جدید و حصر جدیدی برای کشور خودش شاهد باشد، نشاطی را برای جامعه باقی نگذاریم هرروز یک محدودیتی به غیر از آنچه در قانون آمده و سلیقه‌ای برای جوانان به وجود بیاوریم مسلماً در زندگی و نشاط و ازدواج و آینده زندگی مردم را دچار مشکل می‌کنیم. جامعه را باید نسبت به آینده امیدوار کنیم.»

وی گفت: «اشتغال شرایطش یعنی شرایط کسب‌وکار در جامعه ما بهبودیافته... شرایط کسب‌وکار در جامعه بهتر شده است. این محیط کسب‌وکار مهم‌ترین مسئله است. اعتماد به سرمایه‌گذاری افزایش‌یافته که اگر نباشد شغل و ازدواج و زندگی نیست.»

روحانی افزود: «مردم به فضای مجازی دست یافتند؛ اگر دولت یازدهم نبود همه این راه‌ها مسدود شده بود و دوستان ما هم نمی‌توانستند از این فضا برای تبلیغات خود استفاده کنند.»

اسحاق جهانگیری به‌عنوان نفر پنجم در جایگاه قرار گرفت.

مجری از وی پرسید: با توجه به عدم رضایت کافی ارباب‌رجوع از دستگاه‌های اجتماعی، مهم‌ترین اقدام دولت شما در جهت کاهش بروکراسی و افزایش رضایت ارباب‌رجوع چیست؟

جهانگیری در پاسخ گفت: «پیش‌نیاز هر توسعه‌ای درواقع افزایش سرمایه اجتماعی کشور است اساس سرمایه اجتماعی عبارت است از اعتماد رضایت و مشارکت مردم. دولت یازدهم رویکرد غالب آن به مسائل اجتماعی نگاهی منحصربه‌فرد بود که درواقع تغییر داد نگاه امنیتی آمرانه خشن و امنیتی.»

جهانگیری افزود: «اخلاق از مهم‌ترین مسائلی است که درواقع باید موردتوجه قرار بگیرد با فریب و دروغ نباید با جامعه صحبت شود باطن و سحر فریب و دروغ آگاهی مردم است.»

وی گفت: «من متأسفم بگویم که بیشترین عدم رضایت مردم در بین دستگاه‌ها از شهرداری است، از بانک‌هاست از دستگاه قضایی است. یکی از کارهایی که باید برای رضایت ارباب‌رجوع انجام بگیرد این است که شفافیت خیلی جدی وجود داشته باشد به‌طوری‌که اداره‌ای مراجعه می‌کند به حقوق خودش آگاهی داشته باشد.»

قالیباف هم به‌عنوان نفر ششم و آخر در جایگاه قرار گرفت.

مجری از وی پرسید: «چه راهکار و برنامه مؤثری را برای مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی، مصرف بی‌رویه آب ، بیابان‌زایی مشکل تغییر اقلیم و پدیده ریزگردها پیشنهاد می‌کنید؟»

محمدباقر قالیباف در پاسخ، مسئلۀ ریزگردها را یکی از مشکلات مهم محیط‌زیست دانست که حدود 20 استان کشور با آن مواجه هستند.

وی گفت: «البته حالا یک‌وقتی بحث این است که موضوع ریزگردها به آن‌طرف مرزها برمی‌گردد ما نمی‌خواهیم بگوییم این نیست ولی واقعاً این چه سهمی دارد بخش قابل‌توجه آن به دلیل بی‌توجهی داخل است.»

قالیباف مشکل آلودگی هوا در کلان‌شهرها ازجمله تهران را قابل‌حل دانست و گفت: «ماشینی که 30 سال کار کرده دوباره می‌آورند ناوگان حمل‌ونقل. مشکل محیط‌زیست مثل مشکل بحران اقتصادی و اجتماعی امروز حل‌نشده چرا نشده؟ به خاطر اینکه این دولت می‌فرمایید این نمی‌شود پول می‌خواهد، این نمی‌شود ما نمی‌توانیم مردم باید چکار کنند؟ ما می‌توانیم ظرفیت‌ مشخص است نگوییم این حرف شعاری است.»

در قسمت دوم مناظره، حسن روحانی در تشریح مهم‌ترین برنامۀ دولت در ایجاد تعادل بین اشتغال بانوان و صیانت از نقش آن‌ها در خانواده گفت: «مسئله اشتغال بانوان اهمیت فراوانی دارد و در این دولت اقدام بسیار مهمی انجام‌گرفته یعنی اشتغالی که در این دولت برای جوان‌ها ایجاد کرده‌ایم مجموعاً حدود 700 هزار شغل برای بانوان است.»

وی افزود: «در استخدام اخیری هم که ابلاغیه آن تائید شده بود برای مردها و ما آن را لغو کردیم و گفتیم که بانوان و آقایان آزاد هستند. خانم‌ها 53 درصد موفقیت به دست آوردند و موفق شدند برای استخدام در امتحانات ورودی و همه‌چیز بنابراین مسئله استفاده از خانم‌ها برای اشتغال با توجه به اینکه امروز در دانشگاه‌ها بیش از 50 درصد از دانشجویان ما دختران ما هستند بانوان هستند و استعداد یکه آن‌ها دارند برای کار و فعالیت و در برخی از زمینه‌ها استعداد آن‌ها بیش از آقایان است در برخی زمینه‌ها ممکن است آقایان استعداد بهتری داشته باشند.»

سید مصطفی میرسلیم در پاسخ به این سؤال که سهم و نقش دولت در حل مسئله ترافیک به چه میزان است راهکار مؤثر دولت شما برای حل معضل ترافیک کلان‌شهرها چیست، گفت: «چاره این موضوع را ما در سیاست‌های کلی ترابری مشخص کردیم و متأسفانه با سستی و ضعف در اجرا مواجه بود. باید به شکل به‌ویژه راه آهنی توسعه پیدا کند در حال حاضر ما در تهران و در برخی از شهرهای دیگر از مترو استفاده می‌کنیم ولی کفاف نمی‌دهد لذا اوقات مردم هنوز بسیار تلف می‌شود فقط 20 تا 30 درصد از امکانات ترابری عمومی بر عهده دارد که باید گسترش یابد. در این زمینه دولت با فراهم آوردن تسهیلات بسیار وظیفه‌مند است و باید این کار را بکند فرقی ندارد در تهران یا شهرهای دیگر.»

اسحاق جهانگیری در پاسخ به این سؤال که برای حفظ و تقویت موقعیت اجتماعی نخبگان و پویند پایدار آنان با مرکز تصمیم‌گیری علمی و صنعتی چه طرح و برنامه‌ای دارید، گفت: «امروز کشور ما از دانش بسیار بالایی برخوردار است نخبگان کشور در همه‌جا حضور دارند بزرگ‌ترین سرمایه کشور هستند. با کمک همین نخبگان وضع علمی کشور در رتبه بسیار عالی است در گزارشی که اخیراً دو مجمع بین‌المللی داده است رتبه علمی ایران هم در سطح منطقه و در سطح بین‌المللی خوبی است.»

سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به این سؤال که «برنامه شما در جهت تقویت فرهنگ پهلوانی در محیط‌های ورزشی و مقابله با آسیب‌های اخلاقی موجود در محیط‌ها و مسابقات ورزشی چیست؟» گفت: «باید دولت سرمایه‌گذاری کند مدال‌آوری برای کشور بسیار اهمیت دارد. جوان برومند در میدان ورزش باید برایشان سرمایه‌گذاری شود ما در این عرصه که ارزآوری است یکی از میادین آن ورزش است.»

وی افزود: «ورزش پهلوانی و قهرمانی باید در کشور برای دولت یک اولویت جدی تلقی باشد و در این قضیه سرمایه‌گذاری کند.»

 

مجری از محمدباقر قالیباف پرسید: با توجه به خطر پیر شدن جمعیت درصورتی‌که رئیس‌جمهور شوید مهم‌ترین طرح و برنامه شما در جهت افزایش نرخ افزایش جمعیت چیست؟ قالیباف گفت: «چون انتهای پارت اول آقای روحانی مطلبی را مطرح کردند که من درست نگفتم می‌گویم مردم آماری که من گفتم در حقیقت این پدیده‌ای که ما با آن روبرو هستیم که به دوربین نگاه می‌کنیم و حرف می‌زنیم و بعد می‌گوییم آن حرف درست نیست در خصوص آن تحول اقتصادی، گفتید که این سایت‌ها بی‌نام‌ونشان است. (با نشان دادن تصویر) این خبر خود سایت است من خواهش کردم که تصویر و نطق ایشان را در نطق‌های انتخاباتی در همین تلویزیون پخش‌کنیم که اجازه ندادند.»

وی افزود: «اما موضوع جوانان مهم‌ترین موضوع امروز ماست. ما متأسفانه باید بگوییم بزرگ‌ترین فرصت ما که نیروهای جوان ما هستند امروز به حضار همان نکات که گفتم به خاطر همان 4 درصدها به حضار رانت‌خواران به خاطر مشکلات غیراصولی نتیجه آن این شده که جمعیت جوان ما از آن استفاده نشود. بدانید که ما در سال 1400 با این مسئله روبرو خواهیم شد که جمعیت ما پیر خواهد شد.»

روحانی در بخش جمع‌بندی گفت در سه مورد نسبت نادرست به وی داده شده است.

روحانی در پاسخ به اظهارات قالیباف در مورد وعدۀ ایجاد 4 میلیون شغل گفت: «من یک برنامه صد روزه داشتم که پس از صد روز آمدم و توضیح دادم. در مورد شغل هم گفتم که اگر بتوانیم گردشگران را جذب کنیم می‌توان فلان مقدار شغل ایجاد کنیم. در مورد دادن جایزه به یک محکوم هم ماجرا این است که سال‌ها پیش از من دعوت شده بود و صادرکنندگان خودشان می‌خواستند به کسانی جایزه بدهند که به دست ما دادند و ما به آن‌ها دادیم اصلاً او را نمی‌شناختم.»

در اینجا قالیباف گفت: «رئیس قوه قضائیه گفته که آن محکوم اعتراف کرده که در انتخابات قبلی به ستاد شما پول داده است.»

روحانی پاسخ داد: «این حرف دروغ است و او یک محکوم است و چنین ادعایی کرده و رئیس قوه قضائیه هم نگفته که او راست می‌گوید، فقط گفته که چنین ادعایی کرده است.»

در پایان کاندیداهایی که وقت اضافه داشتند به جمع‌بندی در مورد مسائل اجتماعی پرداختند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku