News   /   ايران   /   تلگرام

روند بازطراحی راکتور اراک از زبان کمالوندی

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران پیش بینی کرد بازبینی بازطراحی راکتور آب سنگین اراک  توسط طرف چینی ظرف 6 ماه آینده پایان یابد. 

بهروز کمالوندی روز دوشنبه در گفتگوی اختصاصی با شبکه پرس تی وی گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم حداکثر تا 6 ماه آینده طرف چینی بتواند این بازبینی را انجام دهد و هم‌زمان در 8 ماه تا یک سال آینده هم کار طراحی تفضیلی به پایان برسد ... و پس از آن ما وارد مرحلۀ ساخت تجهیزات و بعد وارد مرحله نصب و راه‌اندازی موقت و راه‌اندازی نهایی خواهیم شد ... پیش‌بینی می‌کنیم 5 سال تا زمان بهره‌برداری کامل طول خواهد کشید که الآن می‌توانیم بگوییم حدود 13 تا 14 ماه این زمان گذشته است.»

کمالوندی گفت: «حدود یک سال تا 13 ماه طول کشید تا ما طراحی اولیه را انجام دهیم و باید در همین مدت به یک قرارداد مشاوره‌ای با طرف چینی می‌رسیدیم که آن‌ها کار بازبینی طراحی را انجام دهند ... و خوشبختانه این قرارداد امضا شد ... این قرارداد دو هفتۀ پیش در پکن نهایی شد و روز گذشته (یکشنبه) در وین به امضا رسید.»

بر اساس سند نهایی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان کارفرما و صاحب پروژه و چین به عنوان هماهنگ‌کننده ایران و 1+5 تلقی می‌شود. 

بر اساس این قرارداد طرف چینی طراحی جدید رآکتور اراک را که توسط متخصصان ایرانی صورت گرفته، از نظر تطبیق با استانداردهای ایمنی بین‌المللی بازبینی و در نهایت صحه‌گذاری می‌کنند.

کمالوندی افزود: «از فردای توافق برجام، مهندسین متخصص ما کار و طراحی را (بر روی رآکتور آب سنگین اراک) آغاز کردند؛ از ابتدا هم اصرار داشتیم که طراحی باید توسط خود ما انجام شود نه توسط طرف غربی یا طرف‌های خارجی.»

ایران و گروه 1+5 متشکل از کشورهای امریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به‌علاوۀ آلمان، در تیر ماه 1394 بر سر برجام به توافق رسیدند؛ برجام از دی ماه همان سال اجرایی شد؛ بر اساس این توافق ایران بخشی از برنامۀ اتمی خود را در ازای لغو تحریم‌های اتمی به حال تعلیق در آورد.

پروندۀ ابعاد نظامی برای همیشه بسته شده است

وی در بخش دیگری از این گفتگو دربارۀ ادعای تازه گروهک تروریستی منافقین علیه برنامۀ اتمی ایران گفت: «منافقین یک گروه خائن است که در دست قدرت‌ها هستند، در واقع این‌ها اظهارات خودشان نیست، خواسته‌های قدرت‌های بزرگ است که از زبان این‌ها گفته می‌شود.»

منافقین به تازگی ادعا کرده بودند که ایران بعد از برجام بدنبال دست یابی به سلاح هسته ای است.

کمالوندی گفت: «موضوع اتهامات نظامی که در گذشته نیز متأسفانه مطرح می‌شد، یک بار توسط آژانس بررسی شد و در واقع پروندۀ ابعاد احتمالی نظامی برای همیشه بسته شد.»

وی افزود «منافقین فکر می‌کنند که هیئت حاکمۀ جدید امریکا تمایل به این موضوعات دارد» و به همین دلیل است که این اتهامات جدید را علیه ایران مطرح کرده‌اند.

کمالوندی تصریح کرد: «به نظر می‌رسد نه در سطح داخل کشور و نه در سطح بین‌المللی و آژانس این‌ها موضوعاتی نیست که بخواهد به آن پرداخته شود ... و اظهارات بی‌پایه آن‌ها نمی‌تواند ملاک باشد و ما حتی به این اظهارات بی‌اساس جواب نخواهیم داد.»

این بخش از اظهارات کمالوندی در پی تكرار ادعاهای منسوخ گروهک تروريستی منافقین مبنی بر نقض برجام از سوی ایران، وجود فعاليت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در تأسیسات نظامی پارچين و انتشار این ادعاها در تعدادی از رسانه‌های غربی مطرح شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku