News   /   ايران

شمخانی: ایران تمایلی برای مذاکره با امریکا در زمینۀ مسائل خاورمیانه ندارد

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران (راست)، در مصاحبه با روزنامه‌نگار روزنامۀ فرانسوی لوموند (عکس از خبرگزاری مهر)

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، می‌گوید ایران تمایلی برای مذاکره با امریکا در زمینۀ مسائل خاورمیانه ندارد.

شمخانی در مصاحبه با روزنامۀ فرانسوی لوموند گفت: «درزمینهٔ مسائل خاورمیانه نه ما قصدی برای مذاکره با امریکا داریم نه تمایل و ضرورتی می‌بینیم.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تأکید کرد: «اما در پی تنش نیز نیستیم چون آن را به زیان ثبات در منطقه می‌دانیم.»

وی در پاسخ به سؤالی دربارۀ فعال‌تر شدن ارتش امریکا در خاورمیانه پس از حملۀ ایالات‌متحده به سوریه (در تاریخ 7 آوریل) گفت: «ازجمله دلایل پیروزی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در انتخابات این کشور، انتقاد او از جنگ‌هایی بود که ایالات‌متحده در گذشته در افغانستان و عراق به راه انداخت، جنگ‌هایی که هزینه زیادی بر دوش این کشور گذاشت. امروز متحدانِ منطقه‌ای ایالات‌متحده بدشان نمی‌آید اگر این کشور همچنان در باتلاق فرو رود.»

شمخانی افزود: «حال باید دید که آیا آن‌ها خطاهای گذشته‌شان را تکرار می‌کنند یا خیر. علاوه بر این امریکا و متحدانشان شش سال است که در سوریه فعال هستند: این  حرکت‌ها هیچ نکته تازه‌ای ندارد. چنین حملاتی و به‌طورکلی درگیری مستقیم واشنگتن، شرایط را تغییر نخواهند داد.»

جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران

شمخانی در ادامه گفت امریکا در حال پیش بردن یک جنگ اقتصادی علیه ایران است و ایران از این موضوع آگاهی دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دربارۀ ترامپ گفت: «رئیس‌جمهور کنونی امریکا همه امور را با منطق اقتصادی می‌فهمد و درک صحیحی از روابط بین‌الملل ندارد. در طی این مدت، کارهای او و حرف‌هایش نیز مدام متناقض بوده است.»

شمخانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ایران نگران کاهش تأثیرات توافق هسته‌ای در دوران ترامپ است یا خیر، گفت: «ایران با پیگیری دستور مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای، نوعی «اقتصاد مقاومتی» را طراحی کرده است که مبتنی بر داشته‌های داخلی است. ما آگاهیم که ایالات‌متحده در حال پیش بردن جنگی اقتصادی علیه ماست. اما امروز آن‌ها در مقابل شرایط تازه‌ای قرار گرفته‌اند: اروپایی‌ها دیگر علاقه‌ای به همراهی با امریکایی‌ها ندارند. ما آن‌ها را تشویق می‌کنیم که از شرکت‌های خودشان برای سرمایه‌گذاری در ایران حمایت کنند. به عنوان مثال منابع طبیعی و گازی ایران فرصتی برای همکاری با اروپاست تا به عرصه‌های [محدود] تأمین انرژی خویش تنوع بخشد.»

مداخلات خارجی تأثیری بر قدرت بشار اسد در سوریه ندارد

شمخانی دربارۀ بحران سوریه گفت: «مداخلات خارجی تأثیری بر قدرت بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) در سوریه ندارد. اکثریت مردم سوریه از او حمایت می‌کنند و سرنوشت مردم سوریه در دست مردم این کشور است.»

وی افزود هدف اسد مبارزه با تروریسم است.

شمخانی با اشاره به مذاکرات آستانه در قزاقستان گفت: «در آستانه مرحله‌ای مهم در حال انجام است تا آتش‌بسی محکم و پایدار را تضمین کند که نخستین گام در جهت انجام راه‌حلی سیاسی است. ما راه‌حل سوریه را نه نظامی که سیاسی می‌دانیم.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: «ما در ژنو نیز دولت سوریه و مخالفان را تشویق به مذاکره تحت نظارت سازمان ملل می‌کنیم.»

شمخانی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران همچنان مخالفان مسلح را که در آستانه مذاکره می‌کند «تروریست» می‌داند یا خیر، گفت:«اگر آن‌ها از جنگ دست بکشند، اگر ارسال سلاح توسط دولت‌های خارجی به آن‌ها متوقف شود، اگر آن‌ها پیوندهای خود را با القاعده متوقف کنند، و خواسته‌های خود را یک چارچوب سیاسی مطرح کنند، در این صورت ما آنان را تروریست نمی‌دانیم.»

دمشق حملۀ شیمیایی انجام نداده است

وی دربارۀ حملۀ شیمیایی اخیر در روستای خان‌شیخونِ سوریه گفت: «ما معتقدیم که دولت دمشق چنین حمله‌ای را در خان‌شیخون انجام نداده است. ما خواستار تشکیل هیئت حقیقت‌یاب مستقل هستیم. درعین‌حال، ما حمله امریکا را که به این بهانه درگرفت محکوم می‌کنیم: ایالات‌متحده، نمی‌تواند هم‌زمان شاکی، قاضی و مُجری حکم باشد.»

شمخانی تأکید کرد: «ما معتقدیم که تولیدِ سلاح‌های شیمیایی، نگهداری و استفاده از آن‌ها، گناهی نابخشودنی است، فرقی ندارد که کدام بازیگر [صحنه جنگ] آن را استفاده کرده باشد یا میزان آن چقدر باشد. هر دو طرف درگیر در سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در این جنگ، متهم شده‌اند. اما دولت سوریه انبار سلاح‌های شیمیایی خود را در سال 2013 تحویل داد و تحقیقات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نیز آن را تأیید کرد.»

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku