News   /   ايران   /   تلگرام

گفتگوی تلفنی ظریف با مقامات خارجی دربارۀ حملۀ شیمیایی ادلب

تصویر آرشیوی از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، در گفتگوی تلفنی با برخی مقامات خارجی بر لزوم تشکیل کمیتۀ حقیقت‌یاب بین‌المللی پیرامون حملۀ شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب سوریه تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجۀ ایران، ظریف عصر دوشنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، ولید المعلم، وزیر امور خارجۀ سوریه و همچنین یوسف بن علوی، و رمطان العماره وزیران امور خارجۀ عمان و الجزایر، گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش، محور گفتگوهای ظریف مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و آخرین تحولات بحران سوریه به‌ویژه حملۀ شیمیایی اخیر در استان ادلب این کشور بوده است.

در حملۀ شیمیایی سه‌شنبه گذشته به شهر خان شیخون در استان ادلب سوریه بیش از 80 نفر کشته شدند.

معارضان سوری بلافاصله پس از این حمله، نیروهای دولتی سوریه را به حملۀ شیمیایی در این منطقه متهم کردند. چند کشور غربی نیز به طرفداری از معارضان پرداختند و بدون ارائۀ مدرکی، این ادعاها را تکرار کردند.

امریکا بامداد جمعه با حملات موشکی استان ادلب سوریه را هدف قرار داد. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

از سوی دیگر ارتش امریکا بامداد جمعه در واکنش به این حملۀ شیمیایی، 59 موشک کروز تاماهاک، به چندین هدف در پایگاه الشعیرات در استان حمص در غرب سوریه شلیک کرد.

این در حالی است که دمشق هر گونه استفاده از «مواد شیمیایی یا سمی» در خان شیخون را رد کرد و گفت ارتش سوریه «استفاده از هرگونه مواد شیمایی در شهرک خان شیخون در حومۀ ادلب را کاملاً رد کرده و تأکید کرده ارتش از گذشته تاکنون در هیچ جایی از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است.»

در همین حال وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد نیروی هوایی سوریه اخیراً یک انبار تسلیحاتی تروریست‌ها را هدف قرار داده است که در این انبار انواع تسلیحات از جمله سلاح‌های شیمیایی انبار شده بود.

دولت سوریه در سال 2014 زرادخانۀ تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داد.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku