News   /   اروپا   /   تلگرام

روسیه از لغو سفر جانسون به مسکو انتقاد کرد

بوریس جانسون، وزیر خارجۀ انگلیس (عکس از خبرگزاری فرانسه)

روسیه می‌گوید لغو سفر بوریس جانسون، وزیر خارجۀ انگلیس، به مسکو در پی مذاکره با امریکا نشان می‌دهد بریتانیا بر امور بین‌المللی «نفوذ و تأثیر واقعی» ندارد.

جانسون که قرار بود 10 آوریل (21 فروردین) عازم مسکو شود شنبه (19 فروردین) در بیانیه‌ای با اشاره به لغو این سفر اعلام کرد «تحولات در سوریه اوضاع را به‌طور اساسی تغییر داده است.» این مطلب پس‌ازآن اعلام شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، درست یک روز پس‌ازآنکه بشار اسد، همتای سوری خود را به حملۀ شیمیایی به شهر خان شیخون در استان ادلب متهم کرد دستور حملۀ نظامی به یک پایگاه هوایی سوریه در استان حمص را صادر کرد.

سفر جانسون به مسکو پس‌ازآن لغو شد که واشنگتن اعلام کرد رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا، برای ابلاغ یک «پیام شفاف و هماهنگ» عازم روسیه خواهد شد.

وزارت خارجۀ روسیه یکشنبه (21 فروردین) در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد قرار بود در سفر جانسون به این کشور دربارۀ «طیف کاملی از مسائل بین‌المللی» و روابط مسکو- لندن گفتگو شود.

تصویری که وزارت دفاع روسیه از پایگاه هوایی شعیرات پس از حملۀ موشکی امریکا منتشر کرد، 19 فروردین 1396
تصویری که وزارت دفاع روسیه از پایگاه هوایی شعیرات پس از حملۀ موشکی امریکا منتشر کرد، 19 فروردین 1396

در ادامۀ این بیانیه آمده است: «تصمیم به لغو سفر جانسون به مسکو یک‌بار دیگر بر تردیدها در رابطه با ارزش‌افزودۀ مذاکره با انگلیس صحه می‌گذارد، (کشوری) که نه در قبال اکثر مسائل کنونی جهان موضع خودش را دارد و نه نفوذ و تأثیر واقعی بر امور بین‌المللی چراکه «در سایۀ» شرکای مهم و راهبردی خود باقی می‌ماند. ما فکر نمی‌کنیم که به گفتگوی بیشتر با لندن نیاز داشته باشیم.»

جانسون اعلام کرد به‌جای سفر به روسیه عازم نشست سران گروه 7 (جی 7) در لوکای ایتالیا می‌شود و در این نشست از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، می‌خواهد نیروهای خود را از سوریه خارج کند.

روسیه در واکنش به این موضوع خاطرنشان کرد طرح جانسون برای «گفتگو دربارۀ حمایت روسیه از رژیم (بشار) اسد در جمع کشورهای گروه 7 از یک سوءتفاهم یا نادانی اساسی دربارۀ اوضاع سوریه، تلاش‌های روسیه برای حل‌وفصل این بحران و به‌طورکلی هدف از دیپلماسی حکایت می‌کند.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku