فالون: مسکو در قبال «مرگ تک‌تک غیرنظامیان» در سوریه مسئول است

مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا(عکس از خبرگزاری فرانسه)

مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، روسیه را به مشارکت در درگیری‌های مرگبار در سوریه متهم  و این کشور را در قبال «مرگ تک‌تک غیرنظامیان» که در حملۀ شیمیایی اخیر در این کشور عربی کشته شدند، مسئول دانسته است.

فالون در گفت‌وگو با رسانه‌های انگلیسی گفت مسکو به‌عنوان «حامی اصلی» دولت سوریه، به دلیل «اقدامات نیابتی» در قبال مرگ غیرنظامیان مسئول است.

فالون همچنین روسیه را متهم کرد که اقدامات کافی را برای جلوگیری از مناقشه در سوریه که از سال 2011 شاهد ناآرامی است، انجام نداده است.

وی همچنین با طرح ادعاهایی علیه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه گفت: «کسی که علیه مردم خودش از بمب خوشه‌ای و شیمیایی استفاده می‌کند نمی‌تواند رهبر آتی سوریه باشد.»

وزیر دفاع بریتانیا همچنین از حملات موشکی امریکا که در ساعات اولیه بامداد جمعه (18 فروردین 95) به یک پایگاه هوایی سوریه و روستاهای اطراف در استان حمص در غرب سوریه اصابت کرد، حمایت کرد.

ارتش امریکا صبح جمعه (18 فروردین 96) با شلیک حدود 60 موشک توماهوک از ناوهایش در دریای مدیترانه، پایگاه الشعیرات متعلق به ارتش سوریه را در استان حمص هدف قرارداد.

دولت ترامپ می‌گوید این حمله در واکنش به «حملۀ شیمیایی اخیر رژیم سوریه به استان ادلب » اجراشده است.

فالون گفت: «امریکا با شلیک موشک‌های توماهوک به این پایگاه هوایی به دولت سوریه این پیام قوی را داد که قبل از استفاده از گاز (شیمیایی) در آینده خوب فکر کند.»

اظهارات وزیر دفاع بریتانیا در حالی بیان می‌شود که بوریس جانسون، وزیر خارجۀ این کشور با اشاره به این در سوریه تغییرات اساسی روی‌داده است، سفرش به روسیه را لغو کرد.

این سفر که قرار بود به دعوت مسکو برگزار شود نخستین سفر وزیر خارجۀ بریتانیا به روسیه در 5 سال به گذشته به شمار می‌رود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که جانسون در عین حال  قرار است با رکس تیلرسون، همتای امریکایی خود دربارۀ برنامه‌ای مشترک همکاری کند. این برنامه از دمشق می‌خواهد تا از حمایت نظامی‌اش از دمشق دست بردارد.

در این تصویر که نیروی دریایی ارتش امریکا منتشر کرده است ناوشکن «یو اس اس پورتر» مجهز به موشک هدایت‌شونده در حال اجرای عملیات هوایی در دریای مدیترانه مشاهده می‌شود.(18 فروردین 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

به گفتۀ کرملین، جت جنگنده‌های سوری یک انبار تسلیحاتی تروریست‌ها در شهر خان‌شیخون ادلب را که حاوی تسلیحات شیمیایی بوده است هدف قرار دادند که موجب انتشار گاز سمی در این منطقه شده است. بیش از 80 تن در این حادثه که سه‌شنبه روی داد کشته شدند.

دمشق قویاً ضمن رد اتهامات درباره دخالت در این حملۀ شیمیایی ، حملۀ موشکی امریکا را محکوم کرده و آن را نشانۀ آشکار حمایت امریکا از تروریسم دانسته است.

دولت سوریه همچنین عهد کرده است تا عملیات علیه تروریست‌های موردحمایت خارج در این کشور عربی را شدت بخشد.

ساکنان خان‌شیخون در استان ادلب که در اعتراض به حملۀ شیمیایی در این شهر تظاهرات کرده‌اند. (18 فروردین 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

حملۀ امریکا به خاک سوریه واکنش‌های تند برخی از کشورهای منطقه ازجمله ایران را در پی داشت.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی امریکا نیز می‌گوید این حمله موشکی بدون موافقت سازمان ملل صورت گرفته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku