وزیر خارجۀ سوریه: حتی علیه تروریست‌ها از سلاح شیمیایی استفاده نکردیم

ولید معلم، وزیر خارجۀ سوریه

وزیر خارجۀ سوریه می‌گوید نیروهای مسلح این کشور نه‌تنها علیه مردم، حتی علیه تروریست‌ها هم از سلاح‌های شیمیایی «استفاده نکرده و نخواهد کرد».

ولید معلم، پنجشنبه گفت: «بار دیگر تأکید می‌کنم؛ ارتش سوریه این نوع سلاح‌ها (سلاح‌های شیمیایی) را نه‌تنها علیه مردم، حتی در برابر تروریست‌هایی که با خمپاره به غیرنظامیان حمله می‌کنند استفاده نکرده است، نمی‌کند و نخواهد کرد.»

معلم این اظهارات را در کنفرانسی مطبوعاتی در دمشق، دو روز پس از حادثۀ شیمیایی مشکوکی بیان کرد که دستکم 86 کشته بر جای گذاشت.

این حادثه در شهر خان شیخون در استان ادلب در شمال غرب سوریه رخ داد و واکنش‌های زیادی را برانگیخت.

معارضان و برخی کشورهای غربی ازجمله امریکا، دولت سوریه را عامل این حمله معرفی کردند، اما ارتش سوریه، سه‌شنبه در بیانیه‌ای این اتهام را رد و تأکید کرد تاکنون در هیچ جایی از سلاح شیمایی استفاده نکرده است.

در حادثۀ شیمیایی خان شیخون سوریه دستکم 86 تن کشته شدند.

وزیر خارجۀ سوریه افزود: «اولین حملۀ هوایی ارتش سوریه در آن روز (سه‌شنبه) ساعت 11:30 (به‌وقت محلی) صورت گرفت که در آن یک انبار مهمات شامل سلاح‌های شیمیایی متعلق به جبهة‌النصره هدف قرار گرفت.»
جبهة‌النصره که در حال حاضر به نام جبهه فتح‌الشام شناخته شده وابسته به القاعده است.

معلم افزود جبهة‌النصره، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی همچنان به ذخیره‌سازی سلاح‌های شیمیایی در مناطق غیرنظامی و مسکونی ادامه می‌دهند.

کرملین هم پنجشنبه اعلام کرد اتهامات آمریکا مبنی بر اینکه دولت سوریه عامل «حملۀ شیمیایی مرگبار» در ادلب بوده بر پایۀ اطلاعات «عینی» نیست.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین حادثۀ خان شیخون را «جنایتی وحشتناک» توصیف کرد اما گفت نباید در مورد این حادثه «نتیجه‌گیری شتاب‌زده» کرد.

پسکوف افزود: «هیچ‌کس اطلاعات واقع‌بینانه و تأیید شده در اختیار ندارد. هر اطلاعاتی را که طرف آمریکایی و یا کشورهای دیگر ممکن است داشته باشند، نمی‌تواند بر اساس شواهد و مفروضات عینی باشد.»

دولت سوریه در سال 2014 زرادخانۀ تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داد.

دمشق همچنین بارها دربارۀ تسلیحات شیمیایی معارضان و تروریست‌ها و امکان استفاده از این تسلیحات در مناطق غیرنظامی هشدار داده بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku