گزارش: امریکا میزبان کنفرانس سران عرب و اسرائیل

نشست خبری مشترک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (راست)، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واشنگتن؛ 27 بهمن 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

گزارش‌های منتشره حاکی است دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در نظر دارد برای اولین بار میزبان کنفرانسی با حضور سران کشورهای عرب خلیج‌فارس و اسرائیل باشد.

یک منبع اسرائیلی که نمی‌خواست نامش فاش شود، روز سه‌شنبه به جروزالم پست گفت مقامات امریکایی در حال بررسی منافع احتمالی برگزاری چنین کنفرانسی هستند و به نظر می‌آید این کنفرانس با هدف آغاز مذاکرات به اصطلاح صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان برگزار شود.

یک منبع ارشد اسرائیلی گفت: «رئیس‌جمهور (امریکا) می‌خواهد آن‌ها را گرد هم آورد و مراسمی عمومی با حضور آن‌ها برگزار کند. فکر می‌کنم این موضوع امکان‌پذیر باشد اما سؤال اینجاست که پس از آن چه چیزی روی خواهد داد.»

این مقام اسرائیلی پیش‌بینی کرد نمایندگان اعراب تنها در صورتی در این کنفرانس حاضر خواهند شد که اسرائیل شهرک‌سازی غیرقانونی خود را در سرزمین‌های اشغالی متوقف کند.

این گزارش می‌افزاید در این کنفرانس که احتمالاً تابستان برگزار خواهد شد، مقامات سعودی در سطح ولیعهد، رهبران کشورهای عرب حوزۀ خلیج‌فارس و همتایان مصری و  اردنی‌شان و همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، حضور خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود سران جهان عرب در ماه آوریل یا می در واشنگتن گرد هم آیند تا چارچوب کلی این کنفرانس را نهایی کنند.

این در حالی است که یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ گفت برگزاری این کنفرانس هنوز در دستور کار کاخ سفید قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه «ما هنوز در حال حاضر برگزاری چنین کنفرانسی را در نظر نداریم»، گفت: «دولت (ترامپ) بر گسترش روابط با کشورهای مختلف در منطقه تمرکز کرده است.»

تصویری آرشیوی از یک شهرک اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آخرین دور مذاکرات به اصطلاح صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان در آوریل 2014 به شکست منتهی شد. ادامۀ شهرک‌سازی رژیم اسرائیل از مهم‌ترین دلایل شکست این مذاکرات بود.

سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان، شهرک‌های اسرائیلی را غیرقانونی می‌دانند چراکه این شهرک‌ها در مناطق اشغال‌شدۀ اسرائیل پس از جنگ سال 1967 ساخته‌شده و بر اساس کنوانسیون ژنو، هرگونه ساخت‌وساز در مناطق اشغال‌شده ممنوع است.

حدود 600 هزار اسرائیلی در بیش از 230 شهرک غیرقانونی که اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانۀ باختری از جمله شرق بیت‌المقدس ساخته است، زندگی می‌کنند.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانۀ باختری و نوار غزه به پایتختی بیت‌المقدس هستند. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال‌شدۀ 1967 هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از این جنگ شش‌روزه امتناع می‌کند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku