News   /   اروپا   /   تلگرام

انگلیس می گوید در چهار سال اخیر چندین حملۀ تروریستی را خنثی کرده است

تصویر آرشیوی از افسران مسلح پلیس در بریتانیا

انگلیس می‌گوید سازمان‌های امنیتی این کشور در چهار سال اخیر چندین حمله به سبک حملات تروریستی در پاریس را خنثی کرده‌اند.

اسکاتلندیارد روز دوشنبه (16 اسفند 1395) اعلام کرد سرویس‌های امنیتی انگلیس از ژوئن 2013 میلادی تاکنون سیزده توطئه تروریستی را در این کشور ناکام گذاشته‌اند.

به گفتۀ مارک راولی، معاون رئیس پلیس لندن، بیشتر این طرح‌های تروریستی از سوی هواداران داعش بوده است.

این مسئول پلیس که بر عملیات ضد تروریسم در انگلیس نظارت دارد، القاعده و برخی گروه‌های تندرو را نیز تهدیدی قابل‌توجه دانست.

وی گفت کشورش در حال رسیدگی و تحقیق دربارۀ دست‌کم ۵۰۰ مورد مشکوک است.

راولی تصریح کرد در بسیاری از این حملات یک یا دو نفر نقش داشته‌اند اما برخی از آن‌ها با نقشه‌های پیچیده‌تر و برای حمله به اماکن عمومی یا دفاتر پلیس و ارتش همراه بوده‌اند.

این افسر انگلیسی در ادامه تأکید کرد بیشتر اطلاعات مورداستفادۀ پلیس و آژانس‌های اطلاعاتی، برای جلوگیری از این حملات، از سوی مردم دریافت شده است.

راولی عملیات علیه داعش در عراق و سوریه را موفقیت‌آمیز دانست و درعین‌حال افزود این عملیات نتوانسته‌ به‌طور کامل این معضل تروریستی را از میان بردارد.

وی همچنین از کاهش تعداد افرادی که انگلیس را برای نبرد در کنار گروه‌های افراطی ترک می‌کنند، خبر داد و گفت گمان می‌رود ۸۰۰ نفر انگلیس را برای نبرد در کنار داعش در عراق و سوریه ترک کرده باشند.

تعداد دقیق این افراد مشخص نیست، هرچند کارشناسان می‌گویند با کشته شدن 50 نفر از این افراد، تعدادشان کاهش‌یافته است.

آخرین حملۀ تروریستی در انگلیس نیز در ماه می 2013 میلادی صورت گرفت که در اثر آن یک سرباز ارتش این کشور به نام  «لی ریگبی» در لندن کشته شد.

تصویری از افسران پلیس فرانسه هنگام گشت زنی در بازار در شهر پاریس که به‌عنوان بخشی از تدابیر امنیتی در پی حمله‌ای در برلین صورت گرفت. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در نوامبر 2015 میلادی، در حملات داعش در پاریس، پایتخت فرانسه، حدود 130 نفر کشته شدند.

تحقیقات درباره این حملات نشان داد عوامل این حمله بیشتر در بلژیک مستقر بوده‌اند.

در ماه مارس همان سال، دو بمب‌گذاری در بروکسل دست‌کم 14 کشته و نزدیک به 100 زخمی برجا گذاشت و در حمله‌ای دیگر به یک ایستگاه مترو حدود 20 نفر کشته و 100 تن دیگر زخمی شدند.

در آذرماه سال جاری نیز یک تروریست داعشی با یک کامیون به بازار شلوغ کریسمس در شهر برلین، پایتخت آلمان، حمله کرد که دست کم  12 کشته و 48 زخمی برجا گذاشت.

دستگاه امنیت و اطلاعات داخلی آلمان به تازگی اعلام کرده است تعداد افراط‌گراها در این کشور از حدود 100 نفر در سال 2013 به حدود هزار و 600 نفر در سال جاری میلادی افزایش یافته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku