ویدئو: نیروهای امریکایی در منبج سوریه

حضور نیروها و خودروهای زرهی امریکایی در حومۀ منبج در شمال سوریه؛ 15 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

تصاویر ویدئویی منتشره نشان می‌دهد که نظامیان امریکایی سوار بر خودروهای زرهی در حوالی منبج در شمال سوریه حضور دارند.

هم‌زمان با انتشار این تصاویر ویدئویی، درگیری‌هایی میان شبه‌نظامیان کرد و نیروهای ارتش ترکیه در حومۀ غربی منبج در جریان است.

ائتلاف تحت رهبری امریکا در سوریه روز شنبه حضور نیروهای امریکایی در حوالی منبج را تأیید کرده است؛ این اقدام امریکا پس از آن صورت گرفت که شبه‌نظامیان کُرد تصاویر ویدئویی از حضور نیروهای امریکایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

سرهنگ جان دوریان، سخنگوی نیروهای امریکایی در شمال سوریه، در بیانیه‌ای در توییتر نوشت این حضور نظامی به‌منظور «بازدارندگی در قبال تجاوز» داعش و «تمرکز بر شکست داعش» در این مناطق صورت گرفته است.

حضور نیروها و خودروهای زرهی امریکایی در حومۀ منبج در شمال سوریه؛ 15 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این بیانیه در پاسخ به گزارش پایگاه خبری روداو مبنی بر حضور نیروهای امریکایی در حومۀ منبج منتشر شد.

ارتش امریکا روز شنبه اعلام کرد «حضور نظامی در داخل و حومۀ منبج را به‌منظور جلوگیری از اقدامات خصمانه، حفظ حاکمیت و تضمین حضور دائمی یگان‌های مدافع خلق افزایش داده است.»

آنکارا از تاریخ 24 اوت 2016 (3 شهریور 1395) در تلاش برای آنچه نابودی عناصر داعش و پیکارجویان کُردتبار می‌نامد، با اجرای عملیاتی موسوم به «سپر فرات» تانک‌ها و نظامیان خود را در شمال سوریه مستقر و از شبه‌نظامیانِ گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» در مناطق تحت تسلط گروه تروریستی داعش حمایت می‌کند.

حضور نیروها و خودروهای زرهی امریکایی در حومۀ منبج در شمال سوریه؛ 15 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در تاریخ 10 اسفند اعلام کرد: «اکنون زمان برای پیشروی به‌سوی منبج فرا رسیده است. این شهر متعلق به اعراب است و جای نیروهای وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (پی‌وای‎دی) و یا یگان‌های کرد مدافع خلق (وای‌پی‎جی) نیست.»

اردوغان همچنین گفت وی به مناسبت‌های مختلف از امریکا خواسته است تا از حمایت خود از نیروهای کُرد در سوریه، به‌ویژه نیروهای دموکراتیک سوریه (اِس‌دی‌اِف) که ائتلافی از مبارزان عرب و کرد است، دست بردارد.

سوریه از مارس 2011 (1389) با جنگ داخلی مواجه است. بنا به اعلام نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور سوریه، بحران در این کشور تاکنون بالغ بر 400 هزار کشته برجای گذاشته است.

این در حالی است که سازمان ملل در سال 2014 اعلام کرد دیگر آمار تلفات سوریه را به‌روزرسانی نخواهد کرد چراکه این سازمان نمی‌تواند صحت آمار و ارقام دریافتی را تأیید کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku