ترکیه: کردها را در منبج سوریه هدف قرار می‌دهیم

مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترکیه تهدید کرده است درصورتی‌که نیروهای کرد سوریه از شهر منبج در شمال این کشور و نزدیک مرزهای ترکیه عقب‌نشینی نکنند، مواضع آنان را هدف قرار خواهد داد.

مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، روز پنج‌شنبه در آنکارا گفت: «ما پیش‌تر گفته‌ایم، اگر یگان‌های مدافع خلق کرد از منبج عقب‌نشینی نکنند، آن‌ها را هدف قرار خواهیم داد.»

آنکارا یگان‌های مدافع خلق را به خاطر ارتباط با شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) سازمانی تروریستی می‌خواند؛ این در حالی است که واشنگتن از این گروه برای عملیات خود علیه تروریست‌ها در سوریه بهره می‌برد و از آن‌ها حمایت می‌کند.

نیروهای موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه که تحت رهبری یگان‌های مدافع خلق فعالیت می‌کنند، در اوت 2016 با حمایت امریکا، شهر منبج را از اشغال داعش پس گرفتند.

در همین حال چاوش اوغلو گفت زمانی که عملیات بیرون راندن داعش از شهر الباب سوریه تکمیل شود، منبج هدف بعدی نیروهای ترکیه خواهد بود. ترکیه اواخر فوریه اعلام کرد نیروهای ارتش این کشور و معارضان سوری تقریباً کنترل کامل الباب را به دست گرفتند.

چاوش اوغلو افزود باوجود برخی درگیری‌ها میان نیروهای ترکیه و نیروهای کرد، عملیات منبج هنوز آغاز نشده است.

وی همچنین بار دیگر از دولت جدید امریکا خواست تا از حمایت نیروهای کرد در سوریه امتناع کند.

تصویری از یکی از نیروهای کرد سوریه در شهر منبج در شمال این کشور (عکس از خبرگزاری فرانسه)

کردها روستاهای منبج را به دمشق تحویل می‌دهند

گروه موسوم به شورای نظامی شهر منبج در شمال سوریه اعلام کرد در چارچوب توافق با روسیه، کنترل روستاهای غرب این شهر را در استان حلب به دولت سوریه تحویل می‎دهد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ضمن اعلام این خبر نوشت روستاهای مذکور که در غرب منبج قرار دارند، طی روزهای اخیر محل درگیری شبه‎نظامیانِ موردحمایت دولت ترکیه و شبه‎نظامیان شورای نظامی منبج بوده‌اند.

شبه‏‎نظامیانِ کُرد این شورای نظامی، متحد واشنگتن به‌حساب می‎آیند.

آنکارا از تاریخ 24 اوت 2016 (3 شهریور1395) با اجرای عملیاتی موسوم به «سپر فرات» تانک‌ها و نظامیان خود را در شمال سوریه مستقر و از شبه‌نظامیانِ گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» در مناطق تحت تسلط گروه تروریستی داعش حمایت می‌کند.

آنکارا مدعی است عملیات «سپر فرات» را باهدف بیرون راندن تروریست‌های داعش از مناطق مرزی ترکیه با سوریه و جلوگیری از پیشروی نیروهای کُرد آغاز کرده است، اما سوریه با محکوم کردن این عملیات آن را نقض حاکمیت این کشور دانسته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku