سازمان ملل: 19 میلیون یمنی نیازمند کمک‌ بشردوستانه

سازمان ملل می‌گوید 19 میلیون نفر از جمعیت 26 میلیون نفری یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان ملل با هشدار دربارۀ اینکه «خطر جدی قحطی» یمن را تهدید می‌کند، اعلام کرد 19 میلیون نفر از جمعیت 26 میلیون نفری یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

استفان اُبرایان، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه و امدادرسانی، در خلال دیدار از شهر بندری عدن، از جامعۀ بین‌المللی خواست تا بودجۀ عملیات بشردوستانه در یمن را افزایش دهد.

اُبرایان گفت: «امروز، تقریباً 19 میلیون نفر در یمن نیازمند کمک بشردوستانه هستند. 7 میلیون نفر نمی‌دانند وعده بعدی غذایشان از کجا تأمین خواهد شد و ما هم‌اکنون با خطر جدی قحطی روبرو هستیم.»

این مقام سازمان ملل با اشاره به آمار نهادهای بهداشتی گفت از ماه مارس 2015 و با آغاز تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن، تاکنون بیش از 7 هزار و 500 نفر کشته و بالغ‌بر 40 هزار نفر زخمی شده‌اند.

وی افزود: «(اگرچه) ما می‌دانیم با توجه به شرایط ویران‌شدۀ سیستم بهداشتی و تأسیسات بهداشتی در سراسر کشور و ناتوانی آن در گزارش دقیق شمار واقعی (تلفات)، این رقم کمتر (از رقم واقعی) گزارش‌شده است.»

سازمان ملل دربارۀ خطر جدی قحطی در یمن هشدار داده است. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مرکز حقوقی یمن در امور حقوق بشر و توسعه که یک گروه ناظر مستقل است، روز 5 اسفند با انتشار گزارشی اعلام کرد از زمان آغاز حملات عربستان سعودی به یمن تاکنون بیش از 12 هزار  غیرنظامی یمنی جان‌باخته‌اند.

این گزارش می‌افزاید در میان تلفات 2 هزار و 568 کودک و یک هزار و 870 زن به چشم می‌خورد.

اُبرایان همچنین گفت: «حتی پیش از آن‌که این مناقشه در ماه مارس 2015 شدت گیرد، مردم یمن به خاطر سال‌ها فقر، عدم توسعه، فرسایش زیست‌محیطی، مناقشات بین‌المللی، فساد بدون مجازات، ضعف قانونی و نقض گستردۀ حقوق بشر به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشت.»

این مقام سازمان ملل گفت وی برای گفتگو دربارۀ شرایط انسانی مردم یمن با شماری از مقامات دولت عبدربه منصور هادی که در سال 2014 استعفا داد و از صنعا فرار کرد، وارد عدن شده است. هادی پس از فرار به ریاض، سال گذشته به عدن بازگشت.

اُبرایان گفت وی همچنین قصد دارد به صنعا برود و با مقامات جنبش انصارالله حوثی که هم‌اکنون کنترل یمن را در اختیار دارد و در برابر تجاوزات رژیم آل سعود از این کشور دفاع می‌کند، دیدار کند.

وی همچنین از طرف‌های درگیر در یمن خواست تا اجازه دهند «واردات مواد غذایی، سوخت و دارو از همه بنادر تسهیل شود و پروازهای تجاری» به این کشور از سر گرفته شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku