«نقش مبهم امریکا در حل بحران سوریه»

استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در کنفرانس امنیتی مونیخ (1 اسفند 1395 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور سوریه، نقش رئیس‌جمهور امریکا را در حل بحران سوریه زیر سؤال برد.

دِ میستورا یکشنبه (1 اسفند) درحالی‌که تنها چند روز به آغاز دور جدید مذاکرات صلح در ژنو باقی مانده، با زیر سؤال بردن نقش دولت جدید امریکا در حل این بحران گفت: «جایگاه امریکا در این موضوع (حل بحران سوریه) کجاست؟ من نمی‌توانم به این سؤال پاسخ دهم چون (جوابش را) نمی‌دانم. امریکا باید دربارۀ اولویت‌هایش در حل این بحران تجدیدنظر کند.»

د میستورا این اظهارات را در کنفرانس امنیتی مونیخ بیان کرد.

وی افزود: «امریکا اکنون سه اولویت در منطقه دارد: چطور با داعش بجنگد، چطور نفوذ برخی بازیگران مهم منطقه را محدود کند و در عین حال چگونه به یکی از مهم‌ترین متحدان خود در منطقۀ خاورمیانه آسیب نرساند.»

دِ میستورا نامی از این کشورها نبرد.

نمایندۀ سازمان ملل تأکید کرد در نهایت کلید حل بحران 6 سالۀ سوریه چیزی جز راه‌حل سیاسی نیست.

وی افزود اگر یک راه‌حل سیاسی فراگیر نباشد، آتش‌بس هم دوامی نخواهد داشت.

نمایندۀ سازمان ملل در امور سوریه همچنین به مذاکرات آستانه اشاره و با اعلام حمایت سازمان ملل از این مذاکرات، تأکید کرد: «در آستانه نمایندگانی از گروه‌های مسلح حضور داشتند، گروه‌هایی که تروریستی‌ نیستند و بخشی از این مذاکرات بودند. ما از مذاکرات آستانه و گفت‌وگوها دربارۀ اجرای آتش‌بس سوریه، تسهیل کمک‌رسانی‌ها و توقف خشونت‌ها در سراسر این کشور حمایت می‌کنیم.»

مذاکرات آستانه تاکنون 3 بار و به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه برگزار شده است.

آتش‌بس فراگیر کنونی در سوریه از 10 دی‌ماه با طراحی این سه کشور برقرار شده که در قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است.

دور جدید مذاکرات صلح سوریه با میانجیگری سازمان ملل قرار است در تاریخ 23 فوریه (5 اسفند) با حضور نمایندگان دولت سوریه و معارضان آن، در ژنوِ سوئیس تشکیل شود.

سوریه از اسفند 1389 صحنۀ جنگ مرگباری است که به گفتۀ دولت دمشق برخی کشورهای غربی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها، از آن حمایت کرده‌‎اند.

آتش‌افروزی گروه‌های معارض دولت سوریه به کشته و زخمی شدن صدها هزار غیرنظامی منجر شده و میلیون‌ها آواره نیز برجای گذاشته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku