News   /   ايران   /   تلگرام

جابری انصاری: لزوم حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه

مذاکرات آستانه 3 در قزاقستان روز پنج‌شنبه آغاز بکار کرد. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجۀ ایران، بر لزوم حفظ تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود تأکید کرده است.

رئیس هیئت جمهوری اسلامی ایران در نشست سوری آستانه 3 که با حضور نمایندگان دولت سوریه و مخالفان مسلح، هیئت‌های ایران، روسیه و ترکیه به‌عنوان بانیان مذاکرات برگزار می‌شود، گفت: «تمامیت ارضی، حفظ حاکمیت ملی و حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت این کشور، از اصول حل سیاسی بحران است.»

جابری انصاری روز پنج‌شنبه گفت: «هدف گفتگوهای آستانه تسهیل مذاکرات سوری-سوری برای رسیدن به صلح و امنیت در سوریه است.»

وی با اشاره به دو دور مذاکرات پیشین در آستانه، اظهار کرد: «موفقیت‌های قابل‌توجهی برای مهار بحران سوریه داشته‌ایم. در هفته‌ها و روزهای گذشته، مذاکرات فشردۀ کارشناسی بین هیئت‌های سه کشور ضامن آتش‌بس برای نهایی کردن آئین‌نامۀ کاری کمیتۀ مشترک نظارت بر پیمان پایان درگیری‌ها برگزارشده است.»

حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجۀ ایران، که ریاست هیئت ایران در مذاکرات آستانه 3 در قزاقستان را برعهده دارد. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

جابری انصاری گفت: «موارد بروز نقض آتش‌بس کمتر شده است. هزاران نفر از آوارگان به شهرهای محل زندگی خود از جمله حلب بازگشته‌اند.»

جابری انصاری با اشاره به تلاش سه کشور منطقه برای برگزاری این مذاکرات گفت: «تلاش‌های ایران، روسیه و ترکیه جایگزین اقدام‌های پیشین جامعه بین‌المللی نبوده و نیست، بلکه کامل‌کننده آن به شمار می‌رود.»

به گزارش ایرنا، در نشست آستانه 3 که پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود، علاوه بر هیئت‌های سه کشور بانی مذاکرات، قزاقستان به‌عنوان میزبان و اردن، امریکا نیز به‌عنوان ناظر شرکت دارند.

تشکیل کارگروه آماده‌سازی پیش‌نویس قانون اساسی جدید، تداوم آتش‌بس فراگیر و تسهیل مذاکرات دولت دمشق با 9 گروه مسلح پذیرندۀ آتش‌بس فراگیر در این نشست پیگیری خواهد شد.

ایران، روسیه و ترکیه بیانیه پایانی را امضا می‌کنند

الکساندر موسیینکو، دبیر اول سفارت روسیه در قزاقستان، دربارۀ این مذاکرات گفت کشورهای بانی این نشست شامل ایران، روسیه و ترکیه بیانیۀ پایانی آن را امضا می‌کنند.

وی به خبرگزاری روسیاسگودنیا گفت در شرایط ایده‌آل هیئت‌های دولت سوریه و مخالفان مسلح نیز این سند را امضا می‌کنند، اما امضای بانیان مذاکرات برای آن کافی است.

نخستین دور مذاکرات چندجانبۀ آستانه روزهای چهارم و پنجم بهمن‌ماه به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه با حضور نمایندگان دولت و گروه‌های مسلح برگزار شد و برای اولین بار نمایندگان دولت قانونی سوریه رو در رو با نمایندگان معارضان مسلح مذاکره کردند.

 10 روز پیش هم هیئت‌های کارشناسی روسیه، ایران، ترکیه و نمایندگان سازمان ملل نشست دوم را در آستانه برگزار کردند که در آن اجرای توافق‌های مربوط به برقراری آتش‌بس، سازوکار نظارت موثر بر آن و تدابیر اعتماد ساز بررسی شد.
آتش‌بس فراگیر کنونی از 10 دی‌ماه با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه برقرارشده که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرارگرفته است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku