News   /   آسيا   /   تلگرام

ویدئو: اعتراض اهالی اوکیناوا به ساخت پایگاه هوایی جدید امریکا

تصویری از اعتراضات اهالی اوکیناوا در مقابل اردوگاه تفنگداران امریکایی در اعتراض به شروع ساخت پروژه پایگاه هوایی امریکا در منطقۀ هنوکو (18 بهمن 95)

اعتراضات اهالی اوکیناوا به استقرار تفنگداران امریکایی در این جزیره به درگیری با نیروهای پلیس انجامیده است.

اعتراضات علیه این پروژه دوشنبه هم‌زمان با آغاز کار کارگران و ماشین‌آلات سنگین برای ازسرگیری این پروژه در جزیره هنوکو آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت‌کنندگان در اعتراضات  سه‌شنبه (19 بهمن 95) با نیروهای پلیس درگیر شدند و  پلیس برای متفرق کردن معترضانی که اعتراضات نشسته برگزار کرده بودند، به خشونت متوسل شد.

اقدام پلیس ژاپن در توسل به خشونت در قبال یک معلول معترض که بر روی ویلچر  نشسته بود، خشم بیشتر معترضان را در پی داشت. معترضان برخورد خشونت‌آمیز پلیس با این پیرمرد معلول را محکوم کردند.

معترضان در روزهای گذشته نیز با برگزاری اعتراضات گسترده در مقابل اردوگاه تفنگداران امریکایی اعتراضات برپا کرده‌اند. این در حالی است که اختلافات دولت مرکزی و مقام‌های دولتی اوکیناوا دربارۀ محل استقرار این پایگاه نظامی همچنان ادامه دارد.

ناکشی اوگانا، فرماندار جزیرۀ اوکیناوا نیز که رهبری این اعتراضات را بر عهده داشت، خواهان خروج  کامل این پایگاه نظامی به خارج از این جزیره است این در حالی است که دولت مرکزی بر استقرار این پایگاه نظامی به منطقه‌ای کم‌جمعیت‌تر در این جزیره  موسوم به منطقۀ هنوکو پافشاری دارد.

ساکنان محلی و فعالان محیط‌ زیست می‌گویند این اقدام علاوه بر ایجاد آلودگی‌های صوتی و جرم و جنایت محیط‌ زیست این منطقۀ نسبتاً بکر در اوکیناوا را  نابود می‌کند.

تصمیم دولت مرکزی به ازسرگیری این پروژه پس‌ازآن اتخاذشده که دیوان عالی طی حکمی در پایان سال گذشته میلادی لغو این پروژه را غیرقانونی اعلام کرد.

دولت مرکزی ژاپن  قصد دارد تمامی ساخت‌وسازهای مرتبط با این پایگاه را در 5 سال آینده اجرا کند. این در حالی است که فرماندار اوکیناوا می‌گوید به تلاش‌های خود برای جلوگیری از اجرای این پروژه تا زمان لغو آن  ادامه خواهد داد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku