News   /   ايران   /   اروپا   /   خبر فوری

مخالفت کرملین با اظهارات ترامپ علیه ایران

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین

سخنگوی رئیس‏‎جمهور روسیه اعلام کرد کاخ کرملین با اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور امریکا، دربارۀ «تروریستی بودن» ایران موافق نیست.

دیمیتری پسکوف ضمن اعلام این موضع‌گیری، گفت با وجود این اختلاف نباید اجازه داد تفاوت‎های میان روسیه و امریکا مانع ایجاد یک رابطۀ دوجانبه و سودمند شود.

پسکوف افزود: «این‎‌که واشنگتن و مسکو در بسیاری از مسائل بین‎‏المللی نقطه‌نظرهای متناقضی دارند، امری پنهانی نیست.»

بر اساس گزارش خبرگزاری تاسِ روسیه، پسکوف تصریح کرد مسکو ایران را به عنوان یک کشور تروریستی نمی‏‎شناسد و قصد دارد روابط خود را با این کشور گسترش دهد.

وی تأکید کرد که روسیه «با این ادعای» ترامپ که «ایران دولت شمارۀ یک تروریستی» است، موافق نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه افزود: «همۀ شما می‎دانید که روسیه روابط و همکاری خوبی با ایران دارد و با این کشور در تعدادی از مسائل همکاری می‎کنیم. ما قدردان روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران هستیم و برای توسعۀ آن‌‎ها در آینده امیدواریم.»

پیشتر ترامپ در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکۀ امریکایی فاکس نیوز گفته بود ایران احترامی برای امریکا قائل نیست.

رئیس‌جمهور امریکا همچنین مدعی شده بود که ایران حامی تروریسم و «درحال ارسال پول و سلاح به همه‌جا» است.

ترامپ طی هفته‌های گذشته رویکردی تهاجمی علیه ایران داشته است. این رویکرد با امضای فرمانی برای ممانعت از ورود اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران آغاز شد و اکنون به تحریم و تهدید ایران به بهانۀ برنامۀ دفاعی موشکی تهران رسیده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران (عکس از ایرنا)

قاسمی: سلاحی به مبارزین یمنی ندادهایم

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، روز دوشنبه در یک نشست خبری با اشاره به ادعاهای رئیس‌جمهور امریکا دربارۀ ارسال سلاح از ایران برای مبارزان جنبش انصارالله یمن (حوثی) که در این کشور عربی با تهاجم مرگبار عربستان سعودی مبارزه می‌کنند، این ادعا را تکذیب کرد.

وی تصریح کرد: «در مقاطعی سوریه و عراق و در روزهای اخیر موضوع یمن و حوثی‎‏ها دستمایۀ ایران‎‏هراسی شده و تلاش می‌‏کنند مسائل یمن را به جمهوری اسلامی ایران گره بزنند.»

قاسمی تاکید کرد: «مردم یمن نه به ما و نه به کشورهای دیگر، نیاز ندارند. آنچه بین ما و کشورهای منطقه وجود دارد و مورد سوءاستفاده بدخواهان جمهوری اسلامی است، روابط عاطفی و فرهنگی است که در قالب زبان و یا مذهب وجود داشته و خواهد داشت

وی تصریح کرد: «ما هیچ دخالتی در یمن نداریم و هیچ سلاحی تحویل مبارزین یمن نداده‌ایم.»

سخنگوی وزارت امور خارجۀایران مواضع امریکا در قبال مسائل داخلی و موشکی ایران را مهم ندانست و گفت: «بحث موشکی به دولت، حاکمیت و مردم ایران مربوط است و نیازی به مشورت یا صحبت با دیگران نداریم

قاسمی افزود: «آنچه که از دولت جدید امریکا برمی‌‏آید نشان می‏دهد که هنوز دولت تا استقرار کامل فاصله دارد و به شکل قابل‌‏قبولی که انتظار می‏رود، دولت به صورت یک دولت مستقر وجود ندارد.»

وی همچنین گفت: «صحبت‏هایی بیان میشود که ضد و نقیض است و با هم تطابق ندارد. بعضی صحبتها غیردوستانه، خصمانه و حتی تهدید‏آمیز است و ما از آن زیاد تعجب نمی‏‌کنیم. خیلی هم برایمان مهم نیست

امریکا مدعی است آزمایش‌های موشکی ایران قطعنامۀ 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند. با این وجود، ایران بارها اعلام کرده که آزمایش این موشک‌ها ماهیتی دفاعی داشته و به هیچ عنوان بر خلاف قطعنامۀ شورای امنیت نیست.

بر اساس اعلام مقامات ایرانی، موشک‌های بالستیک تهران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین آزمایش آنها ناقض قطعنامههای سازمان ملل و یا توافق هسته‌ای میان ایران و قدرتهای جهانی، نیست.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku