News   /   ايران   /   تلگرام

اعتراض چین به تحریم‎های جدید امریکا علیه ایران

لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین

دولت چین اعلام کرد نسبت به فهرست تحریم‌هایی جدید امریکا علیه ایران که شامل افراد و شرکت‌‎های چینی نیز می‎شود، به واشنگتن اعتراض کرده است.

وزارت خزانه‎داری دولت دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور امریکا، روز جمعه به بهانۀ آزمایش‌های موشکی ایران، 12 شرکت و نهاد و 13 فرد را تحریم کرد.

دو روز پیش از اعمال این تحریم‌ها، واشنگتن اعلام کرده بود که به دلیل اجرای آزمایش موشکی، ایران را تحت‎نظر دارد.

بر اساس آن‌چه امریکا اعلام کرده است، افرادی که در فهرست تحریم‌های جدید قرار دارند، نمی‌توانند به سیستم مالی ایالات‌متحده دسترسی یافته یا با شرکت‎های امریکایی معامله کنند.

واشنگتن این افراد و شرکت‏‎ها را هدف تحریم ثانویه قرار داده است یعنی شرکت‏‎ها و افراد خارج از امریکا نیز نباید با آن‌ها معامله کنند چرا که در لیست سیاه ایالات‌متحده قرار خواهند گرفت.

در فهرست تحریم‌های جدیدِ امریکا نام 2 شرکت و سه شخص چینی ذکر شده است. وزارت خزانه‎داری امریکا اعلام کرده است که تنها یکی از این اشخاص، تبعۀ چین است.

لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین، اعلام کرده است که پکن مراتب اعتراض خود را به واشنگتن اعلام کرده است.

وی افزود اعمال چنین تحریم‎هایی به خصوص هنگامی که موجب آسیب رساندن به منافع یک طرف ثالث می‎‌شود، کمکی به افزایش اعتماد متقابل نخواهد کرد.

لو در یک نشست خبری اعلام کرد: «ما همواره مخالف اعمال تحریم‎‏های یک‌جانبه بوده‎ایم.»

مدیران 2 شرکت چینی که در فهرست تحریم‎های امریکا قرار گرفته‎اند پیشتر اعلام کردند که به ایران کالاهای غیرنظامی و «عادی» صادر می‌کرده‎اند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران

قاسمی: برخی مؤسسات و اشخاص امریکایی را تحریم می‌کنیم

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، نیز روز دوشنبه در یک نشست خبری مواضع امریکا در قبال مسائل داخلی و موشکی ایران را مهم ندانست و گفت: «بحث موشکی به دولت، حاکمیت و مردم ایران مربوط است و نیازی به مشورت یا صحبت با دیگران نداریم.»

قاسمی افزود: «آنچه که از دولت جدید امریکا بر می‏‌آ‌ید نشان می‏‎دهد که هنوز دولت تا استقرار کامل فاصله دارد و به شکل قابل‏‌قبولی که انتظار می‏‎رود، دولت به صورت یک دولت مستقر وجود ندارد.»

   وی همچنین گفت: «صحبت‏‎هایی بیان می‎شود که ضد و نقیض است و با هم تطابق ندارد. بعضی صحبت‎ها غیردوستانه، خصمانه و حتی تهدید‎‏آمیز است و ما از آن زیاد تعجب نمی‏‌کنیم. خیلی هم برایمان مهم نیست.»

به گفتۀ قاسمی دولت ایران نیز به دنبال تحریم برخی مؤسسات و افراد امریکایی است که از گروه تروریستی و تکفیری داعش حمایت می‌کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران گفت: «ما در قبال اقدامات غیر‌منصفانه و غلط دولت امریکا برخی اقدامات خاصی را داشتیم که بتوانیم برخی مؤسسات و افراد امریکایی که به عناصر تکفیری مثل داعش کمک کردند و در کنار رژیم صهیونیستی مشمول تحریم بودند را در لیست تحریم قرار دهیم که مراحل پایانی خود را طی می‌کند و بزودی فهرستی از این‌ها را منتشر می‌کنیم».

امریکا مدعی است آزمایش‌های موشکی ایران قطعنامۀ 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند. با این وجود، ایران بارها اعلام کرده که آزمایش این موشک‌ها ماهیتی دفاعی داشته و به هیچ عنوان بر خلاف قطعنامۀ شورای امنیت نیست.

بر اساس اعلام مقامات ایرانی، موشک‌‎های بالستیک تهران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین آزمایش‎ آن‎ها ناقض قطعنامه‎های سازمان ملل و یا توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‎های جهانی، نیست.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku